Svar: Rejser sig ikke op af ting
17. marts 2013
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Hvor dejligt at høre at udredningen af jeres dreng gik godt og at han ikke er retarderet, det må have fjernet mursten fra dine skuldre ...!:)
Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng bliver fulgt af en fysioterapeut og jeg tænker at hun må kunne give jer nogle øvelser for, hvordan i kan styrke ham og hjælpe ham til at få brugt sine ben på en god måde. En børnefysioterapeut er uddannet til netop at tage sig af dette og vil derfor kunne rådgive jer bedst.
I kan naturligvis også søge privat fysioterapi, men det vil sandsynligvis være selvbetalende - prøv at tale med lægen om det. Nogle ergoterapeuter har specialiseret sig i børn med sanseintegrationsproblemer og lav muskeltonus, det kunne også være en overvejelse værd at kontakte en sådan ...
Du skal være opmærksom på om han sidder i W-stilling. Det vil sige, hvor han sidder med benene bukket, sidder på numsen, med knæene fremad og fødderne tilbage - hvis børn har hypermobile led, så vil de ofte sidde sådan og det kan være en god idé at hjælpe ham til at sidde mere "rigtigt".
Det er generelt en god idé at sikre, at han ikke overstrækker sine led. Leddene må ikke komme ud i yderstillinger. Det vil også være rigtig godt med skridsikre lette sko eller støvletter på fødderne, så han kan stå helt fast. Det bør være fast hælkappe og det vil være en god idé at skoene går op over anklerne, så de støtter godt om fødderne.
Babysvømning kan være rigtig godt, hvor han kan plaske med benene i vandet imens han f.eks. holder i bassinkanten. Du skal være opmærksom på at han ikke må overstrække sit skulderled. Men generelt kan det at være i vand, være udmærket.
Når han ligger på gulvet eller i sin seng, så må du gerne hjælpe ham op at sidde ved at holde ham i hænderne og derfra hjælpe ham med at komme op at stå - ved at han selv trækker sig op, finder balancen fordi du holder ham og støtter ham, men hvor han bruger styrken i sine ben. I stedet for altid at løfte ham op, så må du godt i hverdagen lade ham arbejde lidt for det selv.
Balanceøvelser er ofte godt til børn med hypermobile led. Det kan være at trille ham hen over en stor gymnatstik bold eller generelt at gumle med ham, hvor han vendes, drejes, gynges osv. Balancen har stor betydning for hans motoriske udvikling.
Alle børn er hypermobile og kan således overstrække deres led. De fleste børn kan f.eks. når de ligger på ryggen løfte tæerne op til munden uden problemer - hvilket vi voksne jo ikke kan ...
Men børn der er ekstra hypermobile vil ofte være forsinket i deres motoriske udvikling og nogle af dem har også lav muskeltonus og balanceproblemer. De større børn vil ofte klage over smerter i ben og fødder - f.eks. når de har været ude at gå eller hvis de har lavet fysisk aktivitet - og det kan være en god idé at medtænke også hos jeres dreng, at når I har lavet nogle øvelser med ham, hvor han har brugt sig selv motorisk, så kan han have brug for lidt massage, lune omslag osv. på f.eks. benene, for at kunne slappe af og finde ro efterfølgende.
Det at lære at gå har mange faser og den første fase er netop at han begynder at skulle rejse sig op ved tingene. Det første børn gør er ofte at hive sig op ved tremmerne i sengen ... Det kræver naturligvis en vis styrke, men jeg tænker at det kommer hen af vejen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske