Svar: Rejser sig ikke op af ting

17. marts 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Hvor dejligt at høre at udredningen af jeres dreng gik godt og at han ikke er retarderet, det må have fjernet mursten fra dine skuldre ...!:)

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres dreng bliver fulgt af en fysioterapeut og jeg tænker at hun må kunne give jer nogle øvelser for, hvordan i kan styrke ham og hjælpe ham til at få brugt sine ben på en god måde. En børnefysioterapeut er uddannet til netop at tage sig af dette og vil derfor kunne rådgive jer bedst.

I kan naturligvis også søge privat fysioterapi, men det vil sandsynligvis være selvbetalende - prøv at tale med lægen om det. Nogle ergoterapeuter har specialiseret sig i børn med sanseintegrationsproblemer og lav muskeltonus, det kunne også være en overvejelse værd at kontakte en sådan ...

Du skal være opmærksom på om han sidder i W-stilling. Det vil sige, hvor han sidder med benene bukket, sidder på numsen, med knæene fremad og fødderne tilbage - hvis børn har hypermobile led, så vil de ofte sidde sådan og det kan være en god idé at hjælpe ham til at sidde mere "rigtigt".

Det er generelt en god idé at sikre, at han ikke overstrækker sine led. Leddene må ikke komme ud i yderstillinger. Det vil også være rigtig godt med skridsikre lette sko eller støvletter på fødderne, så han kan stå helt fast. Det bør være fast hælkappe og det vil være en god idé at skoene går op over anklerne, så de støtter godt om fødderne.

Babysvømning kan være rigtig godt, hvor han kan plaske med benene i vandet imens han f.eks. holder i bassinkanten. Du skal være opmærksom på at han ikke må overstrække sit skulderled. Men generelt kan det at være i vand, være udmærket.

Når han ligger på ...

Annonce

... gulvet eller i sin seng, så må du gerne hjælpe ham op at sidde ved at holde ham i hænderne og derfra hjælpe ham med at komme op at stå - ved at han selv trækker sig op, finder balancen fordi du holder ham og støtter ham, men hvor han bruger styrken i sine ben. I stedet for altid at løfte ham op, så må du godt i hverdagen lade ham arbejde lidt for det selv.

Balanceøvelser er ofte godt til børn med hypermobile led. Det kan være at trille ham hen over en stor gymnatstik bold eller generelt at gumle med ham, hvor han vendes, drejes, gynges osv. Balancen har stor betydning for hans motoriske udvikling.

Alle børn er hypermobile og kan således overstrække deres led. De fleste børn kan f.eks. når de ligger på ryggen løfte tæerne op til munden uden problemer - hvilket vi voksne jo ikke kan ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men børn der er ekstra hypermobile vil ofte være forsinket i deres motoriske udvikling og nogle af dem har også lav muskeltonus og balanceproblemer. De større børn vil ofte klage over smerter i ben og fødder - f.eks. når de har været ude at gå eller hvis de har lavet fysisk aktivitet - og det kan være en god idé at medtænke også hos jeres dreng, at når I har lavet nogle øvelser med ham, hvor han har brugt sig selv motorisk, så kan han have brug for lidt massage, lune omslag osv. på f.eks. benene, for at kunne slappe af og finde ro efterfølgende.

Det at lære at gå har mange faser og den første fase er netop at han begynder at skulle rejse sig op ved tingene. Det første børn gør er ofte at hive sig op ved tremmerne i sengen ... Det kræver naturligvis en vis styrke, men jeg tænker at det kommer hen af vejen :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to