Svar: Vil pludselig ikke i bad

14. februar 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Mange børn får perioder, hvor de ikke bryder sig om vand og hvor de protesterer højlydt over at komme i bad. Der er ofte tale om en fase, som man skal igennem og efter nogle uger, så går det bedre igen ...

Du nævner dog at jeres datter har været syg med forkølelse og jeg tænker at hun måske har haft øreproblemer og at det er opstået i forbindelse hermed. Jeg tænker at det måske hos jer handler om lyde. Hvis man har væske på ørerne, så opfattes lyde jo dæmpet, lidt ligesom når man har vat i ørerne og hvis væsken så forsvinder og hørelsen bliver normal, så kan lydende virke meget voldsomme - og på et badeværelse er lyden i forvejen ofte mere rungende. Så måske reagerer hun på lyden af vandet der fylder karret eller lignende og jeg tænker at I derfor kan prøve at fylde badekarret før hun kommer på badeværelset og ikke bruse hende over, men lade hende lege med vand, kander, bøtter osv. som ikke larmer for meget.

Det kan nogle gange også hjælpe med ekstra varme i rummet, så det føles ekstra dejligt at få tøjet af og komme i bad. Hvis hun fryser så er det naturligt ikke så rart at skulle bade.

Det er vigtigt at gøre hende så tryg ved badet som muligt. Og ofte gøres dette ved at ...

Annonce

... lade badet foregå i små etaper - f.eks. ikke fylde for meget vand i karret, men sørge for at hun kan overskue det. Det kan være en god idé ikke at vaske hendes hår samtidig med at hun er i bad, passe på med brug af sæb,e der kan komme i øjnene osv. Så I forsøger at fjerne alt det hun kan synes er ubehageligt og i takt med at hun så atter bliver tryg, få puttet mere og mere på igen.

Det kan være en god idé med legetøj, badedyr osv. som afleder hendes opmærksomhed og som gør det spændende at være i badet. Det kan være en idé at prøve skumbad som skummer så meget at vandet ikke kan ses og som samtidig kan formes, blæses til osv. og er sjovt. Blæse sæbebobler for hende imens hun sidder i badet kan nogle gange aflede hende lidt og igen gøre badet sjovt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange hjælper det også at lade hende være på jeres arm og så tage brusebad sammen med hende og dermed holde en pause fra badekarret et par uger. Herefter vil hun måske være klar til badekarret igen. Andre gange er løsningen at gå i et stort badekar med hende, hvor I ligger sammen i badet og gør hende helt tryg igen - måske bedsteforældre har et badekar I kan låne ...

Jeg håber I hermed har fået lidt idéer med videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder