Svar: Suttestop - 4 år
11. februar 2013
Alder:
4 år
Kære frustrerede
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at jeres datter nok savner sine sutter og at de har betydet mere for hende, end I havde regnet med, - som du også så fint skriver. Jeg tænker dog at hendes alder og udvikling også spiller ind og det faktum, at hun jo også skal være storesøster... Det er sandsynligvis ikke kun sutterne, men en blanding af flere ting, der lige nu påvirker hendes søvn.
Det er rigtig dejligt at du er gravid igen - tillykke med det :) Det er også rigtig dejligt at hun glæder sig til at blive storesøster og nyder det, følger med, nusser maven, snakker om babyen og giver indtryk af at hun rigtig gerne vil deltage i det hele. Det er super, det er den bedste forudsætning for at alt går godt :) Men, når det er sagt, så betyder det dog ikke at hun ikke også er lidt urolig for det hele, og helt klart fornemmer at det kan ændre jeres og hendes hverdag. Hun kan godt være usikker på hvad det hele kommer til at betyde, hun kan godt være usikker på situationen, være i tvivl om sin egen rolle som storesøster osv. Og det kan gøre at hun lige nu sover ekstra uroligt, ligesom det kan gøre at hun søger jer ekstra meget. Det er helt naturligt at hun søger ekstra fysisk kontakt og nærhed.
Mange børn vil i jeres datters alder også være bange og utrygge ved at sove alene. Det er vigtigt for dem med en natlampe, det er vigtigt for dem at vide at I er der og vide at de kan søge deres forældre om natten. Og jeg tænker at I måske skal give hende plads i soveværelset - på en madras på gulvet. Og så lære hende, at når og hvis hun vågner, så kan hun komme ind til jer og lægge sig der. At hun på den måde kan søge jer, når hun har brug for det. Det vil hun være glad for, også når den lille ny kommer, for det vil naturligt virke meget uretfærdigt på hende, hvis baby må være i soveværelset og hun ikke må ...
Og så er det lettere på sigt at komme fra en madras på gulvet i soveværelset til egen seng igen - det er sværere at komme væk fra smørhullet mellem mor og far:)
Det er rigtig godt at hun kan sætte lidt ord på nogle af sine tanker og at hun f.eks. siger "jeg kan ikke lide stilheden om natten". Det er jo håndgribeligt og til at gøre noget ved. Ligesom I prøver at erstatte sutten med bamse og klud, - hvilket er rigtig godt, så skal I måske prøve at finde en måde at fjerne stilheden. Det kunne være en spilledåse, en cd eller lignende, som hun kunne tænde for, når hun vågner. Ikke noget der larmer og vækker hele huset, men noget som lige giver hende den ro og tryghed hun behøver, for at kunne sove videre - præcis som sutten har hjulpet hende tidligere.
Da hun nogle gange skal tisse, er tørstig osv. så kan det også være en idé at stille en tallerken ved siden af hendes seng, med et stykke brød, knækbrød, kiks eller lignende og lidt vand. Så kan hun tage lidt af dette når hun vågner og derefter lægge sig til at sove igen. Selvom ønsket om vand, når hun vågner nok er en undskyldning for at kalde på jer, så kan det stadig godt hjælpe at det står der og hjælpe hende til at falde til ro og sove igen ...
Fantasien begynder rigtigt at komme til udtryk hos hende nu og nogle gange kan hun godt blive bange for ting hun forestiller sig og har naturligt svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. Mareridt opstår ofte også i denne alder og hun kan godt vågne af en ond drøm og være ked af det, og have brug for at søge jer ekstra meget.
Børn i 4 års alderen vil ofte have det rigtig godt, hvis de føler sig betydningsfulde, hvis de har en vigtig rolle i familien. Og det er naturligvis vigtigt for hende at vide, at I elsker hende højt og at ingen kan tage hendes plads, at hun er noget ganske særligt. Det er også vigtigt at I giver hende små opgaver i hverdagen, så hun føler sig betydningsfuld og har en opfattelse af at der er ting hun kan klare og også klare helt selv. Netop som I skriver, så gør det hende et eller andet sted stolt og glad at finde ud af at hun rent faktisk godt kan klare sig uden sutten :) Og lige nu er det vigtigt at I hjælper hende med at finde ud af, at hun kan klare rigtig mange ting og at det er helt naturligt at det nogle gange er svært. At det er helt naturligt at hun nogle gange bliver usikker osv. men at I er der for hende altid og gerne vil hjælpe hende.
Du skriver at du tror at hun nogle gange føler at I forlanger for meget af hende og jeg tænker at netop denne alder og hele usikkerhedsmomentet med at skulle være storesøster, at være fire år og i det hele taget finde ud af hvordan verden hænger sammen osv. alt sammen spiller ind lige nu ...
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske