Brev:
Suttestop - 4 år
11. februar 2013
Alder:
4 år
Suttestop - 4 år
Hejsa
Tak for din brevkasse - som jeg ofte kigger forbi :-)
Vores skønne datter bliver 4 år om en måneds tid. Her lige efter nytår stoppede hun med sut. Det var noget vi som forældre bestemte, for nu var det tid! Det skulle have været tidligere - sidste sommer - men det tog hende 4 måneder at vænne sig til et liv uden middagssøvnen, så vi udsatte det. Men nu skulle det være - snart 4 år og hun bliver snart storesøster. Så lige efter nytår blev sutterne sendt op til julemanden og han kvitterede med en drøm af en cykel.
Hun har altid elsket sine sutter. Hun har været meget syg i sit korte liv og derfor har hun haft dem meget. Men det sidste års tid til halvandet kun når hun skulle sove. Hun havde altid 2 sutter med i seng - en i munden og en som hun lå og nussede med i ansigtet.
Hun var så begejstret over cyklen at jeg bare kunne sende sutterne - ikke noget med at sige farvel ellers give dem et kram. Væk med dem. Men selvfølgelig kom reaktionen et par dage efter, for hun var jo ikke klar over hvad det helt betød. De første 3 uger var hun meget ked af det og havde helt klart en form for "abstinenser" om aftenen og natten. Græd og råbte på dem og at hun havde brug "for noget i munden". Det var ikke rart for nogen!
Men nu her halvanden måned efter spørger hun aldrig til dem og jeg tror det pludselig gik op for hende at hun godt kan undvære dem. MEN - hendes søvn har ændret sig! Hun har altid haft et godt sovehjerte. Vi har læst en bog, sunget en sang, fået sutterne og så gik vi ud af værelset og hun sov straks - helt til næste morgen. Hun har også altid haft et stort søvnbehov.
Nu kan vi rende inde hos hende mange gange om aftenen. Jeg som mor dog kun en eller 2 gange og det kan jeg nemt leve med. Hendes far kan dog rende 5-6 gange derinde og hun kan ikke forklare hvorfor hun kalder. Derudover kalder hun igen midt nat - så skal hun puttes under dynen, så skal hun tisse, så skal hun have noget at drikke osv. 3-4-5 gange render vi derinde i ca. 1 times tid. Nogle gange falder hun kun i søvn fordi vi til sidst giver fortabt og ligger os i sengen hos hende. Og det vil vi bare ikke vænne hende til. Derudover vågner hun meget tidligt ved 5 tiden eller før! Og hun er umulig at få til at sove igen. Hun er SÅ træt og mangler helt klart søvn. Hun har stadig behov for ca. 11 timer, men det får hun slet ikke længere. Vi har samme putteritual som altid - dog har jeg lavet en ny godnatsang som hun elsker og hun har mange "svinkeærinder" nu inden puttetid.
Vi har forsøgt alt - mere lys på værelset, mindre lys på værelset, døren åben ud til gangen osv. Forsøgt at erstatte med bamse, nusseklud, nussedyne osv. men intet hjælper. Hun siger selv at hun ikke kan lide at der er så stille når hun vågner om natten. Det er helt klart et tryghedsbehov som ikke bliver dækket, tror jeg. Vågnede hun før om natten, så tog hun sutten og så var hun tryg og sov. De sutter har helt klart haft en noget større betydning for hendes søvn end vi har været klar over! Og vi ved jo godt at det er vores opgave at give hende den tryghed igen - men vi aner ikke hvordan!
Men hvad gør vi? Lillebror/søster kommer til verden om 1 måned og jeg kan slet ikke overskue både at have natteroderi med baby og hende - det bliver kaos for os alle og en træls start på livet med endnu et vidunder. Hun glæder sig som en vanvittig til babyen - der har aldrig været et ondt ord omkring min mave fra hende - hun nusser den og snakker til baby og hun vil hjælpe med alt når den kommer.
Vi er begge ved at føle stor irritation over problemet - og nogle gange kan hun mærke det og det gør det jo ikke lettere for hende - tror hun føler at vi forlanger for meget af hende - og hun kan jo ikke gøre for det, stakkels pus.
Tusind tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Den frustrerede