Svar: Lære at tage sut
10. februar 2013
Alder:
2 mdr.
Kære mor til baby uden sut
Tak for dit brev og velkommen til :)
Alle børn bliver født med et suttebehov, det er en helt naturligt refleks, fordi det sikre barnet mælk og dermed at barnet trives. Nogle børn får deres suttebehov fuldt stillet ved brystet og behøver ikke sut derudover, andre børn har et stort suttebehov og kan have glæde af en sut.
At give barnet en sut er for nogen rigtig godt og for andre ikke og det er vigtigt at du ved, at ikke alle børn bruger sut. Måske foretrækker din datter den ægte vare og det skal hun i princippet have lov til. Der er jo en grund til at sut også kaldes narresut eller på engelsk pacifier ...:)
Hvis det er meget vigtigt for dig at din datter tager imod en sut, så er der ikke andet for end at du bliver ved med at give hende den. Du må forsøge dig med forskellige slags - nogle gange hjælper det med en kortere sut, andre gange med en bred og flad sut. Nogle gange skal den være i silikone, andre gange i naturgummi - du er her nødt til at forsøge dig frem. Du skriver at du har forsøgt med mange forskellige og at det nogle gange lykkes på puslepuden - hvis du finder en model, som nogle gange lykkes, så hold dig til den.
Jeg har hørt at nogle kraniosakralterapeuter kan få børn til at tage imod en sut - hvordan og hvorledes det helt foregår ved jeg ikke. Og min umiddelbare tanke er at barnet nok tager imod en sut, hvis barnet har brug for den ...
Det er helt naturligt at din datter dier hos dig inden hun skal sove og det er helt naturligt at hendes putteritual består af blandt andet amning. Det er godt at være opmærksom på at hun skal være mæt, når hun skal sove og at hun således altid skal ammes inden hun puttes. Og du må meget gerne også prøve at indføre sut, en putteklud, en måde du kærtegner hende på, luller hende i søvn på - her gerne svøbe hende. Det at indføre små faste ritualer vil være rigtig godt med den alder hun har, fordi det på sigt vil blive genkendeligt og tryghedsgivende for hende. Hun bliver forberedt på hvad der nu skal ske og vil derved bedre kunne overgive sig til søvnen og også sove godt. Og måske vil hun acceptere sutten og måske vil hun ikke.
Prøv at starte med at skifte hende, svøbe hende og herefter lægge hende til og lad hende die. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og det vil således gøre skiftet fra favn og ned i lift eller seng mindre voldsomt for hende.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og det er her du kan forsøge med en sut, men den kan også undværes og i stedet kan du lade hendes klud følge med fra din favn og ned hvor hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
På den måde kan du lulle hende i søvn, uden at hun behøver sut og uden at du behøver vugge hende i armene eller hoppe på en Gymball eller lignende. Hun lærer stille og roligt at sove i lift, barnevogn eller seng ...
Ingen skal rynke på næsen over at din datter ikke bruger sut - en sut er ikke noget børn skal have, det er et tilbud, som nogle tager imod og andre vælger fra. Det har intet at gøre med dine evner som forældre :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske