Svar: Lang tid om at lære at gå?

7. februar 2013

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Victors mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at Victor er rigtig godt igang :)

Det at lære at gå har forskellige faser og nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre børn skal have længere tid til det.

I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.

I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.

I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.

I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.

I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.

I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.

Det er altså en proces, som jeres dreng skal igennem og han lyder faktisk til at være i fase 5. Han går med støtte, slipper og kan gå få skridt selv og har så igen brug for at holde fast i noget. Og det er rigtig godt, at du prøver at motivere ham, kalder på ham, giver han følelsen af at kunne - for lige nu er det lige det sidste mod, som skal etableres, så han ...

Annonce

... tør lidt mere. Du skal derfor ikke presse ham, men støtte ham i at turde og give ham små udfordringer, som han kan klare og derfor naturligt tør mere.

Nogle gange kan det hjælpe at stille møblerne sådan at han ikke skal gå mere end 5-6 skridt, før han kan få fat i et møbel eller du kan placere dig imellem to møbler og hjælpe ham på halvvejen og motivere ham til at gå videre:)

Når små børn skal stå og øve sig i at holde balancen, så vil de holde deres vægt oppe ved at bevæge tæerne op og ned. Ofte vil deres storetå flekse opad og deres lilletå vende udad og gribe nedad. Samtidig vil mange børn i begyndelsen, hvor de rejser sig ved tingene og når man holder dem i hænderne, skiftevis stå på deres tæer og komme ned på flad fod. Det er ved at koordinere disse bevægelser at de lærer at flytte deres vægt og holde sig oprejst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

På fødderner er også forskellige reflekser. Alt efter hvordan man stryger på foden, så vil tæerne krummes eller storetåen strækkes og tæerne spredes. Disse reflekser er helt normale og det er helt naturligt at de påvirkes, når man giver små børn sko på de første mange gange :) De kan også påvirkes af det underlag, barnet sætter fødderne på - om gulvet er koldt, om der er tæppe, om det stikker, græsstrå eller lignende:)

Det lyder for mig som om at I skal tage det stille og roligt, stadig motivere ham til at forsøge og turde gå mere og mere selv - det skal nok komme :)

Normalt er man først bekymret, hvis børn ikke går når de er 18 måneder, hvor det vil være relevant at få en vurdering af læge og evt. henvisning til fysioterapeut. Men jeres dreng er kun 14 måneder og er som sagt rigtig godt igang og næsten gennem faserne :)

Fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder