Svar: Lang tid om at lære at gå?
7. februar 2013
Alder:
14 mdr.
Kære Victors mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at Victor er rigtig godt igang :)
Det at lære at gå har forskellige faser og nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre børn skal have længere tid til det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Det er altså en proces, som jeres dreng skal igennem og han lyder faktisk til at være i fase 5. Han går med støtte, slipper og kan gå få skridt selv og har så igen brug for at holde fast i noget. Og det er rigtig godt, at du prøver at motivere ham, kalder på ham, giver han følelsen af at kunne - for lige nu er det lige det sidste mod, som skal etableres, så han tør lidt mere. Du skal derfor ikke presse ham, men støtte ham i at turde og give ham små udfordringer, som han kan klare og derfor naturligt tør mere.
Nogle gange kan det hjælpe at stille møblerne sådan at han ikke skal gå mere end 5-6 skridt, før han kan få fat i et møbel eller du kan placere dig imellem to møbler og hjælpe ham på halvvejen og motivere ham til at gå videre:)
Når små børn skal stå og øve sig i at holde balancen, så vil de holde deres vægt oppe ved at bevæge tæerne op og ned. Ofte vil deres storetå flekse opad og deres lilletå vende udad og gribe nedad. Samtidig vil mange børn i begyndelsen, hvor de rejser sig ved tingene og når man holder dem i hænderne, skiftevis stå på deres tæer og komme ned på flad fod. Det er ved at koordinere disse bevægelser at de lærer at flytte deres vægt og holde sig oprejst.
På fødderner er også forskellige reflekser. Alt efter hvordan man stryger på foden, så vil tæerne krummes eller storetåen strækkes og tæerne spredes. Disse reflekser er helt normale og det er helt naturligt at de påvirkes, når man giver små børn sko på de første mange gange :) De kan også påvirkes af det underlag, barnet sætter fødderne på - om gulvet er koldt, om der er tæppe, om det stikker, græsstrå eller lignende:)
Det lyder for mig som om at I skal tage det stille og roligt, stadig motivere ham til at forsøge og turde gå mere og mere selv - det skal nok komme :)
Normalt er man først bekymret, hvis børn ikke går når de er 18 måneder, hvor det vil være relevant at få en vurdering af læge og evt. henvisning til fysioterapeut. Men jeres dreng er kun 14 måneder og er som sagt rigtig godt igang og næsten gennem faserne :)
Fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske