Svar: Brystfiksering

6. februar 2013

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sidse

Tak for dit brev :)

Nogle børn vil naturligt søge mors bryster med hænderne, når de bliver trætte, er kede af det, kryber op på skødet for at putte og slappe af, eller om natten når de sover og drømmer, føler uro. Det er helt naturligt, men kan naturligvis godt blive lidt hårdt i længden :)

Jeg synes det lyder som om at du allerede gør en del gode ting. Det er f.eks. rigtig fint at sove med en bluse om natten, som hun ikke kan få hånden ind under. Det er helt fint at I forsøger at lade far tage over og det er rigtig fint at sige "hold i hånden i stedet" osv. som du allerede forsøger.

Jeg tænker dog som du, at hun gør det næsten i refleks og ikke forstår hvorfor og at hun gør det mere af vane. Derfor er det vigtigt at du forsøger at afbryde og aflede hende, før hun begynder at søge brystet. Når du fornemmer at I er i en situation, hvor hun vil søge dit bryst, så prøv at aflede hende, så hun glemmer det. Det er godt at aflede hende både om dagen, aftenen og om natten.

Derudover tænker ...

Annonce

... jeg at det vil være en rigtig god idé at hun nu får en puttebamse eller lignende, som hun stille og roligt kan bruge som substitut for dig. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst tager en sådan til sig og det kan godt være at hun har flere bamser, men ikke har den helt rigtige .. Nogle gange vil børnene noget andet end os og det kan være en god idé at tage hende med ud og handle, lede efter noget og se hvad hun selv vælger ... Måske en slaskedukke af en eller anden slags, kunne være en idé for hende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal hun naturligvis have denne med sig, både når hun passes, når hun skal sove, når hun er ked af det, når I kører i bilen osv. Og når du fornemmer at hun har brug for dine bryster, så får hun sin slaskedukke, bamse eller lignende i stedet. Så hun får altså noget andet, en substitut for dine bryster, som hun så kan bruge fremover, også når hun til sommer skal være storesøster - tillykke med det i øvrigt, det lyder dejligt :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)