Svar: Brug af gaffel - 16 mdr.
18. januar 2013
Alder:
16 mdr.
Hej med jer
Det er rigtig flot at jeres dreng spiser med ske og nyder dette og jeg tænker at det at spise med gaffel nok også skal komme. De fleste børn vil have lettere ved at spise med gaflen, fordi maden bliver lettere på den, hvor maden ryger af skeen til stor frustration ...
Det vil være en god idé at I giver ham både gaffel og ske at spise med. I kan skære maden ud i stykker og lade et stykke sidde på gaflen og så lægge gaflen på tallerkenen. På den måde kan han selv tage gaflen, når han har lyst til det og styre processen selv - og I har gjort den klar. I første omgang behøver han ikke både komme maden på gaflen og spise med gaflen, I må godt hjælpe ham med at sætte maden fast på gaflen og selv lade ham spise.
Spaghetti kan snurres rundt om gaflen og på den måde sidde fast og det kan være en måde at få ham til at acceptere gaflen på - hvis han er glad for en ret som spaghetti med kødsovs. Det er svært at spise lange spaghettier med ske eller fingrene, så at opleve, at der er mere succes med en gaffel, kan være en idé ...
I kan prøve med en anden gaffel, måske en ny type som han synes er rarere at bruge. Den kan være lavet i et andet materiale eller kan have et håndtag, som appellerer til ham og som gør at han synes den er mere spændende at spise med.
I kan prøve at motivere ham til at bruge gaflen, men ellers er det som nævnt ofte et spørgsmål om at gøre den klar og lade ham selv styre processen. Hvis han føler at I presser ham, så vil han stritte mere og mere imod. Hvis gaflen er ved tallerkenen til hvert måltid, hvis han ser at I spiser med gaffel og har muligheden for at bruge en gaffel og ikke føler sig presset, vil han sandsynligvis selv hen af vejen vise interesse for den - netop fordi den er der og bliver genkendelig og tryg og fordi han naturligt spejler sig i jer og måden I spiser på.
Han skal også stadig have lov til at spise med fingrene og lige nu er det vigtigt at I ikke fokuserer for meget på hvordan han spiser, men at det er hyggeligt og rart at han spiser. Det vigtigste er trods alt at han nyder at spise og er glad for mad, så skal det med at bruge gaflen nok komme ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske