Svar: Brug af gaffel - 16 mdr.

18. januar 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Det er rigtig flot at jeres dreng spiser med ske og nyder dette og jeg tænker at det at spise med gaffel nok også skal komme. De fleste børn vil have lettere ved at spise med gaflen, fordi maden bliver lettere på den, hvor maden ryger af skeen til stor frustration ...

Det vil være en god idé at I giver ham både gaffel og ske at spise med. I kan skære maden ud i stykker og lade et stykke sidde på gaflen og så lægge gaflen på tallerkenen. På den måde kan han selv tage gaflen, når han har lyst til det og styre processen selv - og I har gjort den klar. I første omgang behøver han ikke både komme maden på gaflen og spise med gaflen, I må godt hjælpe ham med at sætte maden fast på gaflen og selv lade ham spise.

Spaghetti kan snurres rundt om gaflen og på den måde sidde fast og det kan være en måde at få ham til at acceptere gaflen på - hvis han er glad for en ret som spaghetti med kødsovs. Det er svært at spise lange spaghettier med ske eller fingrene, så at opleve, at der er mere succes med en gaffel, kan være en idé ...

I kan prøve med en anden gaffel, måske en ny type ...

Annonce

... som han synes er rarere at bruge. Den kan være lavet i et andet materiale eller kan have et håndtag, som appellerer til ham og som gør at han synes den er mere spændende at spise med.

I kan prøve at motivere ham til at bruge gaflen, men ellers er det som nævnt ofte et spørgsmål om at gøre den klar og lade ham selv styre processen. Hvis han føler at I presser ham, så vil han stritte mere og mere imod. Hvis gaflen er ved tallerkenen til hvert måltid, hvis han ser at I spiser med gaffel og har muligheden for at bruge en gaffel og ikke føler sig presset, vil han sandsynligvis selv hen af vejen vise interesse for den - netop fordi den er der og bliver genkendelig og tryg og fordi han naturligt spejler sig i jer og måden I spiser på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han skal også stadig have lov til at spise med fingrene og lige nu er det vigtigt at I ikke fokuserer for meget på hvordan han spiser, men at det er hyggeligt og rart at han spiser. Det vigtigste er trods alt at han nyder at spise og er glad for mad, så skal det med at bruge gaflen nok komme ...

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder