Svar: Reaktion på suttestop

10. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev :)

For de fleste børn er det en sorg at skulle af med sutten, det svarer til at miste den kæreste ven, som har fulgt hende i de sidste 3 år og de fleste af os vil også sove dårligt og have onde drømme, hvis vi mister en vi holder meget af ... Det er en svær proces og det er naturligt at hun reagerer.

Det er rigtig godt og vigtigt at hun har et alternativ til sutten og ud over den bamse hun allerede har, så lyder det som om at hun har brug for et hyggeligt putteritual. Det lyder som om at hun nu skal sove i en åben seng, hvis hun ikke allerede gør det og at I skal sidde på sengekanten, i fodenden af sengen eller på en stol ved siden af hende og læse historie og tale lidt om dagen og alle oplevelserne. Lige nu ser hun ikke frem til at komme i seng, hun forbinder det at skulle sove med noget ubehageligt, noget som ikke er rart og derfor er I nødt til at ændre på rutinerne, så det atter bliver dejligt at komme i seng og dermed et tidspunkt på dagen, som hun kan se frem til.

Det er vigtigt at I prioriterer tiden hos hende om aftenen og at det netop er tidspunktet for jer og uden lillebror. Det er hendes tid "dig og mig skat", så hun føler sig særligt prioriteret og igen en tid, hun ser frem til.

Det kan være en rigtig god idé at tale dagen igennem med hende, så hun får bearbejdet nogle af dagens oplevelser og dermed hovedet fyldt lidt for tanker. Ingen kan sove med tankemylder og det kan hjælpe på noget af hendes drømme aktivitet at tale dagen igennem inden hun skal sove.

Mareridt opstår ofte i denne alder og det kan sagtens være at jeres datter ...

Annonce

... drømmer og har onde drømme. Hun vil med den alder hun har ikke drømme om spøgelser, monstre og lignende, det kommer først senere - ofte vil hun i stedet drømme om adskillelse. Hun vil drømme om at blive væk fra jer, om ikke at kunne finde jer, om at I mister hinanden - og dette kan naturligt blive bekræftet af at hun jo nu har mistet sin sut, sin kære ven og dermed kan drømmene om adskillelse lige nu være værre.

Jeg tænker derfor at en del af løsningen hos jer også handler om at vise hende at I er der fuldt - også om dagen. At I rummer hende, trøster, beroliger, giver ekstra fysisk kontakt og nærhed. Hun må ikke tvivle på at I elsker hende højt og at ingen nogensinde kan tage jeres plads. Hun er noget særligt, fordi hun er den hun er. Jo mere sikker hun er på jer, jo mere tryg og rolig hun føler sig og føler sin rolle, jo bedre vil hun også kunne klare sig uden den tryghed som sutten har givet hende indtil videre og i stedet finde roen og trygheden på en ny måde ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en god idé at bibeholde de daglige rutiner og lige nu må hun godt komme sent i seng. Netop for at sengetiden ikke skal trække ud og blive noget hun ikke bryder sig om. Det er fint at putte hende kl 21, hvis hun så sover efter 15 minutter i stedet for at putte hende kl 20 og I så kæmper i en time. Stadig op til samme tid om morgenen og holde fast i kort middagslur, hvis hun stadig får det. Og så aften efter aften putte hende lidt tidligere, så hun tilsidst kommer i seng når det passer bedst, så hun får sin søvn - men stadig med samme ritual, tryghed, ro osv.

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien