Brev:
Reaktion på suttestop
10. januar 2013
Alder:
3 år, 2 mdr.
Reaktion på suttestop
Hej igen.
Har nu et spørgsmål vedr. vores datter. Hun stoppede med sut for 14 dage siden. Vi havde længe forberedt hende på at hun til jul skulle aflevere sine sutter til julemanden og at han havde lovet hende en gave istedet. Kort før jul modtog hun et brev fra julemanden sammen er en flot bamse som hun kunne sove med når hun skulle af med sutten. Hun har som skrevet sidst altid været MEGET glad for sine sutter, men har også siden hun var helt lille haft en pude som hun har sovet med sammen med sutten.
Endelig kom dagen hvor julemanden skulle komme. Vores datter var med til at finde alle sine sutter, hun puttede dem i en kuvert som vi lukkede og gjorde klar til julemanden. Kort tid efter kom julemanden og hun afleverede stolt alle sutterne til ham. Julemanden byttede med en fin cykel, som hun blev meget glad for. Om aftenen spurgte hun et par gange efter sin sut, men accepterede det når vi fortalte hende at de var afleveret til julemanden. Da hun skulle i seng brød hele verden sammen og hun græd/skreg i ca. en time, helt ulykkelig og utrøstelig. Hun vågnede igen om natten hvor dette gentog sig, samtidig med at hun bad om sin sut, og hun spurgte tilmed om hun ikke bare kunne låne en af lillebrors sutter, men nej, vi holdt fast i beslutningen. Den efterfølgende dag spurgte hun igen et par gange efter sutten, og græd igen om aftenen.
Efterfølgende er det egentlig gået ok om dagen. Problemet er nu at hun har meget svært ved at falde til ro om aftenen. Hun bliver nærmest hyperaktiv når trætheden melder sig, og hun kan slet ikke geare ned og falde til ro. Hun har altid været nem at putte og elsket at komme i seng. Hun har sovet igennem siden hun var tre måneder, og vi har stort set aldrig hørt hende om natten, medmindre hun har været syg. Hun protesterer nu allerede når vi forbereder hende på at hun skal i seng. Hun kaster sig rundt inde i sengen, sparker og roder rundt. Det virker som om hun mangler sin sut til at falde til ro med. Og puden/bamsen har slet ingen effekt.
Hun er derfor nu vågen til senere end normalt (21 tiden), og står op kl 06 om morgenen. Hun vågner flere gange og skriger højlydt om natten, hun virker helt utrøstelig/"hysterisk" og vi kan ikke får hende til at falde til ro igen, intet hjælper, og hun kan ikke selv give udtryk for hvad der er galt.
Puha synes det er hårdt med en så ulykkelig pige, og tænker selvfølgelig mange tanker omkring det. Er det sutten som fylder så meget, eller tilfældigvis andre ting som spiller ind?.
Det skal nævnes at vores datter er meget selvstændig/temperamentsfuld/stædig, og også i hverdagen kan blive meget fortvivlet/ulykkelig hvis noget går hende imod, eller ikke lige blev som forventet. Hun har siden hun var ganske lille gerne villet alting selv, hvilket så naturligt gør hende ulykkelig når det er ting hun ikke formår.
Det blev til en lang forklaring, men håber du har fået et indblik i vores problem;0)
Ser frem til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
en fortvivlet mor.