Reaktion på suttestop

10. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Reaktion på suttestop

Hej igen.

Har nu et spørgsmål vedr. vores datter. Hun stoppede med sut for 14 dage siden. Vi havde længe forberedt hende på at hun til jul skulle aflevere sine sutter til julemanden og at han havde lovet hende en gave istedet. Kort før jul modtog hun et brev fra julemanden sammen er en flot bamse som hun kunne sove med når hun skulle af med sutten. Hun har som skrevet sidst altid været MEGET glad for sine sutter, men har også siden hun var helt lille haft en pude som hun har sovet med sammen med sutten.

Endelig kom dagen hvor julemanden skulle komme. Vores datter var med til at finde alle sine sutter, hun puttede dem i en kuvert som vi lukkede og gjorde klar til julemanden. Kort tid efter kom julemanden og hun afleverede stolt alle sutterne til ham. Julemanden byttede med en fin cykel, som hun blev meget glad for. Om aftenen spurgte hun et par gange efter sin sut, men accepterede det når vi fortalte hende at de var afleveret til julemanden. Da hun skulle i seng brød hele verden sammen og hun græd/skreg i ca. en time, helt ulykkelig og utrøstelig. Hun vågnede igen om natten hvor dette gentog sig, samtidig med at hun bad om sin sut, og hun spurgte tilmed om hun ikke bare kunne låne en af lillebrors sutter, men nej, vi holdt fast i beslutningen. Den efterfølgende dag spurgte hun igen et par gange efter sutten, og græd igen om aftenen.

Efterfølgende er det egentlig gået ok om dagen. Problemet er nu at hun har meget svært ved at falde til ro om aftenen. Hun bliver ...

Annonce

... nærmest hyperaktiv når trætheden melder sig, og hun kan slet ikke geare ned og falde til ro. Hun har altid været nem at putte og elsket at komme i seng. Hun har sovet igennem siden hun var tre måneder, og vi har stort set aldrig hørt hende om natten, medmindre hun har været syg. Hun protesterer nu allerede når vi forbereder hende på at hun skal i seng. Hun kaster sig rundt inde i sengen, sparker og roder rundt. Det virker som om hun mangler sin sut til at falde til ro med. Og puden/bamsen har slet ingen effekt.

Hun er derfor nu vågen til senere end normalt (21 tiden), og står op kl 06 om morgenen. Hun vågner flere gange og skriger højlydt om natten, hun virker helt utrøstelig/"hysterisk" og vi kan ikke får hende til at falde til ro igen, intet hjælper, og hun kan ikke selv give udtryk for hvad der er galt.

Puha synes det er hårdt med en så ulykkelig pige, og tænker selvfølgelig mange tanker omkring det. Er det sutten som fylder så meget, eller tilfældigvis andre ting som spiller ind?.

Det skal nævnes at vores datter er meget selvstændig/temperamentsfuld/stædig, og også i hverdagen kan blive meget fortvivlet/ulykkelig hvis noget går hende imod, eller ikke lige blev som forventet. Hun har siden hun var ganske lille gerne villet alting selv, hvilket så naturligt gør hende ulykkelig når det er ting hun ikke formår.

Det blev til en lang forklaring, men håber du har fået et indblik i vores problem;0)
Ser frem til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
en fortvivlet mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os