Svar: Skrig og skrål!
8. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng øver sin stemme rigtig meget og har gjort de de sidste måneder. Det er rigtig dejligt og det er vigtigt at du ser det som noget positivt.
Han skal naturligt udvikle og bruge sin stemme, det er forudsætningen for at udvikle mere og mere sprog og det er vigtigt at du pludrer med ham og lader ham mærke, at du hører ham - også når han skriger højt.
Nogle gange vil det være en god idé at aflede ham lidt, ved stadig at lade ham øve sin stemme, men ved at lære ham nye lyde, som han kan sige og som du måske bedre kan holde ud at høre på. Du kan f.eks. sige "sikke du kan råbe, kan du også sige pprrr, pprrr", så han bliver fokuseret på at sige læbelyde.
Han vil naturligt med den alder han har nu også vise mere temperament og egen vilje. Dette spirer ofte frem i 8-10 måneders alderen og du oplever det i forskellige situationer i løbet af dagen. Han protesterer f.eks. højlydt med skrig og skål, når du vil lægge ham på puslebordet - han vil ikke ligge der. Ligesom han kan skælde ud ved middagsbordet, når du vil give ham mad, eller måske protesterer højlydt i supermarkedet, fordi han har fået øje på noget på en hylde, som han vil have fat i, men naturligt ikke kan nå ... Og han kan ikke forklare dig, hvad det er, kan han kun skrige og skåle og dermed vise dig at her er en situation, som han ikke er helt tilfreds med.
Han vil så gerne mange ting selv men mestrer det naturligt ikke og det er dybt frustrerende. Når han prøver at kravle, så falder han sammen, han har endnu ikke kræfterne til at holde sig selv og når det så endelig lykkes og han bevæger sig - ja så går det baglæns i stedet for forlæns og han kommer længere væk fra det, han søgte at komme nærmere ... Og så græder han naturligt igen, fordi det er så svært og han vil så gerne.
Han er også stadig så lille at han ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Når du går i køkkenet og lader ham være alene i stuen, så bliver han ked af det. Han græder igen, kan blive dybt ulykkelig, fordi han tror du har forladt ham. Han kan ikke forholde sig til at du er lige inde på den anden side af væggen.
Og det er svært at være sammen med de andre børn. Det er svært at tyde dem og hvad de vil og hvad de gør. Han har svært ved at overskue situationen, han har svært ved at se at du pludrer med dem - han bliver mere og mere bevidst om at du er hans mor og ingen andens mor og du skal have dit fokus på ham ...
Så skrig og skrål hører alderen til og du skal ikke være bekymret for dagplejestarten, det kommer sikkert til at gå helt fint. Han vil sandsynligvis elske at komme sammen med lidt ældre børn, som han kan se op til og lære en masse nyt af ...:)
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Fortsat held og lykke - og dejligt at høre at det går bedre med søvnen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske