Svar: 8 mdrs personlighedsskift og fremtidspsyke
6. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil meget gerne give dig lidt tanker med tilbage:)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres lille dreng nu og han er i det der kaldes separationsfasen. Det betyder at han øver sig i at være mere og mere fysisk adskilt fra dig og stille og roligt udforsker verden mere og mere på egen hånd. Fra at have sidde på skødet, så sidder han nu mere på gulvet, mere og mere på afstand af dig. Han øver sig i at krybe, bevæge sig væk, skal stille og roligt lære at kravle, reje sig ved tingene osv. Og netop dette gør at han lige nu vil opleves lidt mere klyngende og vil virke lidt mere "morsyg", som mange forældre kalder det:)
Han vil helst være i din favn når I er nogle steder, når I møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende, hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Også når han skal sove så mærker du det. Det er svært for ham at falde til ro, det er svært at give slip på dagen og alle oplevelserne og i denne alder oplever man ofte at barnet protesterer mod at blive puttet. Nogle gange om dagen, nogle gange om aftenen og nogle gange både dag og aften. Han vil ikke gå glip af noget, men vil have det hele med og kæmper derfor imod søvnen ...
Det at han oplever flere ting i løbet af dagen, betyder også at han nu begynder at drømme mere og han har en alder lige nu, hvor hans søvn også i sammensætning minder mere og mere om måden du selv sover på, når du sover. Han begynder at have flere perioder med let søvn og dyb søvn og begynder også at have flere perioder med drømme søvn. Og alt hvad han oplever om dagen skal netop bearbejdes i søvne, netop når han drømmer. Derfor har han stor drømmeaktivitet lige nu og kan vågne om natten, græde, småklynke - og kan nogle gange også grine i søvne, simpelthen fordi han drømmer ekstra meget.
Prøv så vidt muligt at hjælpe ham videre i søvnen, hvor han sover. Med dine hæner, nærhed, stillingskift, kærtegn, beroligende ord osv. uden at tage ham op, uden at give ham ekstra mælk, sut i munden eller lignende. Det kan nogle gange hjælpe at tage tremmesengen ind i soveværelset og fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med din seng. På den måde kan jeres dreng stadig sove i sin egen seng og du kan så samtidig ligge ved siden af ham, lægge hænderne over på ham, berolige og betrygge og dermed hjælpe ham videre i søvnen med det samme, uden at han når at vågne for meget op og uden at han når at blive for ulykkelig.
Den spirende øvelse i at være på afstand af dig, er også udtryk for en spirende selvstændighed og egen vilje. Det ses f.eks. på puslebordet, når han skal have tøj af og på og også når han skal spise. Rigtig mange børn vil i din drengs alder begynde at lukke munden for skeen. Han er ved at blive så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen, kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser...
Når han ikke vil have ble på, når han ikke vil ligge på puslebordet og protesterer der eller når han bliver sur over tøjet, så kan du "tvinge" ham. Du er stærkere end han er og kan på den måde trumfe din vilje igennem - ikke at du altid skal gøre det, men du kan. Det kan du dog ikke med maden. Du kan ikke tvinge ham til at spise, hvis han lukker munden. Lige netop her har han mulighed for at sætte sin vilje igennem og det er det han lige nu gør - han viser spirende selvstændighed, han viser dig at han er sin egen, at han selv vil bestemme visse ting - og du skal prøve at se det som et sundhedstegn.
Du skal prøve at give ham medbestemmelse, så han føler sig inddraget. Når han ligger på puslebordet, så lad ham selv lufte numsen, sig f.eks. "løft numsen skat" og vis ham hvordan. Giv ham en cremetube i hånden, eller lignende, så han føler at han er aktivt deltagende. Når han lukker munden for skeen, så accepter at han vil prøve selv. Giv ham mad i hånden, som han selv kan spise, gumle på. At han lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det kan netop godt være et udtryk for at han vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde ham :)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvori jeg beskriver, hvorfor børn gør som de gør. Hvad vil han fortælle dig, hvis han kunne. Denne bog vil også hjælpe dig til at møde ham og anerkende ham, så den bekymring du har omkring skolestart om mange år kan blive mindre. For hvorvidt han vil kunne blive afleveret i skole uden gråd afhænger meget af hvordan du møder ham fra nu og de næste mange år. Det er rigtig vigtigt at han vokser op med tryghed og tillid til at du er der for ham og altid vil hjælpe ham - men uden at du overbeskytter ham og uden at give ham følelsen af kun at kunne, hvis du er der. Det handler blandt andet om at stille realitiske krav til ham, krav som han kan honorere, det handler om at give ham masser af selvværd (som ikke er det samme som selvtillid), det handler om at se ham som helt unik og som noget ganske særligt, fordi han er netop den han er :) Alt dette kan du læse mere om i min bog om dit barns udvikling :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber ovenstående hjælper lidt videre og forklarer lidt om, hvad der sker hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske