Mere natteroderi

6. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Mere natteroderi

Kære Helen,

Så vender jeg tilbage med nogle meget forskellige spørgsmål, så du får lige flere mails:)

Som jeg skrev til dig for et par måneder siden, har/havde vi store problemer om aftenen omkring sovetid. Vi har dog fået det vendt lidt. Nu falder Marie i søvn i sit eget værelse, mens enten min mand eller jeg stryger. Vi står faktisk inde i hendes værelse, for vi kan ikke stå ude på gangen, som er for smal. Hun har et hyggeligt putteritual som så afsluttes med strygning. Hun falder som regel hurtigt i søvn.

Indtil for et par dage siden, var hun dog stadig ikke indforstået med, at hun skulle falde i søvn på sit værelse. Hun var overbevist om, at hun ikke kunne. Hun har altid haft lys tændt, natlampe o.l. men vi fandt på at lægge sådan en lang, tynd diodelampe under hendes seng. Så har hun meget lys omkring sin seng, uden at det er for meget lys, og det lyser hende ikke direkte i hovedet. Det hjalp for hun brokkede sig ikke over, at skulle sove i sin egen seng. Desuden sov hun hele to dage igennem på eget værelse. Det har hun ikke gjort siden september.

Hun har jo siden hun var 8-10 måneder ellers altid sovet så godt i sin egen seng, og derfor har ...

Annonce

... situationen også været træls for alle. Jeg roset hende meget for at sove hele natten på sit værelse og gjorde det til noget positivt. Men det holdt ikke, for de sidste to nætter har vi været tilbage til det gamle mønster. Hun vågner et sted mellem kl. 2330 og 03.00 og græder utrøsteligt og vil over til os. HVER NAT. Vi prøver at trøste hende, men især i nattetimerne er det også svært at sidde ved hende en halv time, inden hun sover tungt nok, og ikke græder fordi, vi går. De gange, hvor det er lykkedes, er hun så vågnet efter en halv til en hel time igen. Vi skal sidde ved hendes seng og holde hende i hånden, i den anden hånd har hun sin bamse. Vi har prøvet at få hende til at holde bamsen i begge hænder, vi har snakket med hende (om dagen) om, at vi jo er der for hende hele tiden. Vi har om aftenen forklaret hende, at hun gerne selv må stå op og gå over til os i soveværelset, hvor der er en madras på gulvet til hende. Det er lyst hele vejen.

Vil lige afslutte med at skrive, at der altså ikke er sket nogle ændringer i hendes hverdag, så det kan jo ikke være sådan noget der spiller ind.

Vi ved ikke helt, hvad vi skal gøre, har du en ide?

Mange hilsner,
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder