Svar: 11 mdr, vred og kaster sig tilbage

4. januar 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rebekka

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)

Der kan være mange årsager til at din dreng bliver ked af det og frustreret ved middagsbordet. Der er så mange ting han gerne vil selv, hans selvstændighed spirer, men der er også rigtig mange ting, som han stadig ikke mestrer. Og det er naturligt frustrerende, hvis man gerne vil spise og maden f.eks. ryger af gaflen, eller hvis det man troede smagte sødt, smager surt ... Og han er jo stadig så lille at han ikke kan sætte ord på, hvad han føler og hvad der sker.

Det er en god idé at du nu giver ham mad, som han selv kan spise. Det vil sige større stykker, som han kan sidde med i hånden og små hapsere, som han kan spise med gaffel eller med fingrene. Skemad skal du stadig hjælpe ham med.

Maden bør tage udgangspunkt i den mad du selv spiser, så han oplever at I spiser sammen og at I spiser samme mad.

Det kan være en rigtig god idé at give ham mad fra en ensfarvet tallerken, da det hjælper ham til at holde fokus på, hvad der skal ind i munden :)

Nogle gange kan det hjælpe at I laver nye pladser ved bordet, så han ikke sidder for bordenden, men sidder ved siden af bordet i stedet for ...

Det er en god idé at du ikke kikker for meget på ham og at I ikke diskuterer hen over hovedet på ham om han skal spise det ene eller det andet, og ej heller diskuterer hvordan han spiser. Jo mere madro han kan få, jo bedre er det.

Han kan også blive helt ulykkeligt, hvis du giver ham for mange valgmuligheder, for han ...

Annonce

... kan ikke overskue det. Han vil naturligt handle meget impulsivt og giver du ham tilbud om banan og mandarin, så tager han måske først mandarinen, men skifter så mening og bliver helt ulykkelig, når han opdager at han ikke fik banan ... Derfor kan det være en god idé at du vælger, hvad han tilbydes og så giver ham et lille udvalg, og så kan han tage det, han vil, af det som nu er på tallerkenen.

Når han bliver ked af det, så er det ikke fordi han har brug for legetøj, men nok snarere fordi hans hjerne stadig er meget umoden. Derfor har han brug for at du tager ham på skødet, sidder lidt med ham, beroliger ham og bare siger "sååå skat, sååå skat", "er du bare så ked af det, sååå lille ven", så han kan høre at du er der, at du kan bevare roen, når han ikke kan og at det er okay, at han lige der bliver ked af det. Det er vigtigt at du ikke sætter "himmel og jord i bevægelse", men prøver at rumme de frustrationer han har.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At kunne rumme ham, betyder at du kan holde ud at han har det som han har det, at du ikke forsøger at lave det om og at du ikke tager det personligt. For det er ikke fordi du gør noget forkert, det er ikke på grund af dig, at hans verden bryder sammen, det er fordi han stadig er en lille dreng med en meget umoden hjerne:)

Håber du kan bruge dette lidt videre og læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg blandt andet beskriver små børns følelser og behov og hvad de ville sige til os, hvis de kunne ...

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin