Svar: Hvad dælen er der gået galt?

2. november 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du undrer dig og jeg kan også godt forstå at du bliver bekymret, når jeres datter nærmest fra den ene dag til den anden ændre opførsel. Mit umiddelbare bud er at hun lige nu gennemgår en rigtig stor udvikling både motorisk og mentalt og at det er med til at give den forandring I oplever.

Jeres datter har en alder lige nu, hvor hun er bevidst om at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Hun begynder at forstå, at hun kan kalde på jer, og I kan komme fra et andet rum, ligesom hun fornemmer at når I går, så er I ikke væk for altid, I kommer tilbage igen.

Hun begynder også at få lidt fornemmelse for at verden kan være farlig og at det hele ikke bare er sjov og ballade. I stiller flere krav til hende, I siger mere og mere nej i løbet af dagen, I forhindrer hende i mange af de ting hun gerne vil selv. I holder f.eks. fat i hende, når I er ude at gå, fordi hun ikke må løbe ud på vejen, eller fjerner hende fra ting hun vil have fat i - eller fjerner ting fra hende, som hun ikke må få fat i. Hun møder også modstand fra andre børn, de tager legetøjet fra hende, de skubber til hende - mange børn bider i denne alder, river i hår osv. Hun bevæger sig også mere og mere rundt, skubber ...

Annonce

... måske sin høje stol hen til bordet og klatrer op, hun går/løber hurtigere og falder og slår sig og det er alt sammen med til at gøre at hun lige nu har mere farefornemmelse end tidligere.

Det kan derfor godt være dette som gør at hun både bliver lidt utryg ved at gå ind i et tilstødende lokale, bliver lidt utryg ved mørke - nogle børn bliver også utrygge ved vand i denne alder og vil pludselig ikke i bad. Det kan være svært for hende at finde ud af at lade sig trøste, for på den ene side vil hun så gerne selv og hendes spirende selvstændighed blomstrer lige nu - og på den anden side, så er hun også stadig meget hjælpeløs og har rigtig meget brug for jer, jeres forståelse og omsorg.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så nogle gange, når hun bliver ked af det og der ikke rigtig er noget der virker, så vil det være rigtig fint at I "bare" er der, forsøger at vise hende medlidenhed "såå skat, er det hele bare så svært, sååå" - ikke stiller nogen krav, ikke stiller spørgsmål, men bare er der, lytter og forsøger at trøste - netop ved at vise forståelse og give hende masser af fysisk kontakt :)

Læs gerne to af mine bøger "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om gråd og trøst" ...:)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder