Svar: Efter hun ikke bliver ammet mere

2. november 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Det lyder som om at jeres datter savner brystet og den trøst brystet gav og derfor lyder det også som om at tiden skal arbejde lidt for jer - jo mere brystet og erindringen om brystet kommer på afstand, jo lettere vil hun naturligt kunne lade sig trøste på en ny måde.

Kluden hun har er rigtig god, den dufter af mor og minder lidt om at ligge i favnen og den kan følge med ned i sengen og give lidt ro og tryghed, når hun sover der. En puttebamse kan også være en rigtig god idé - mange børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en puttebamse til sig og det kan derfor være en god idé at introducere en sådan nu. En puttebamse har den fordel, at det er barnet selv, der bestemmer behovet. Jeres datter kan putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket hun jo ikke kan med jer forældre. Puttebamsen er der, når hun har brug for den, uanset om hun er hjemme, passes af andre, eller skal i dagpleje eller institution. Den kan være et fint alternativ til sut. Det kan også være ...

Annonce

... at hun vil trives rigtig fint med at bibeholde kluden :)

Når hun vågner, græder, søger brystet, så tag hende op, sid med hende, hold om hende, vug hende og berolig hende, så hun hele tiden mærker at I er der for hende. At komme op i favn, mærke nærheden og jeres ro, minder om det at være i favnen for at blive ammet, - hun får altså samme nærhed og tryghed som da hun blev ammet, men får ikke længere brystet. Tal ikke for meget til hende, men prøv bare med ord "sshh-ssshh", "ssåå-ssåå" eller lignende igen og igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og prøv så også nogle gange at se om I kan afbryde situationen ved at aflede hende. Tag hende på armen, gå i køkkenet, find noget hun kan spise, sæt jer med hende og lad hende få lidt mad, lidt at drikke eller lignende, så hun falder til ro - netop fordi tankerne kommer til at kredse om noget andet.

Læs også meget gerne min nyeste bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor jeg gennemgår forskellige årsager til at børn græder i forskellige aldre og hvordan vi så kan trøste dem :)

Håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor