Svar: Efter hun ikke bliver ammet mere
2. november 2012
Alder:
13 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om at jeres datter savner brystet og den trøst brystet gav og derfor lyder det også som om at tiden skal arbejde lidt for jer - jo mere brystet og erindringen om brystet kommer på afstand, jo lettere vil hun naturligt kunne lade sig trøste på en ny måde.
Kluden hun har er rigtig god, den dufter af mor og minder lidt om at ligge i favnen og den kan følge med ned i sengen og give lidt ro og tryghed, når hun sover der. En puttebamse kan også være en rigtig god idé - mange børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en puttebamse til sig og det kan derfor være en god idé at introducere en sådan nu. En puttebamse har den fordel, at det er barnet selv, der bestemmer behovet. Jeres datter kan putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket hun jo ikke kan med jer forældre. Puttebamsen er der, når hun har brug for den, uanset om hun er hjemme, passes af andre, eller skal i dagpleje eller institution. Den kan være et fint alternativ til sut. Det kan også være at hun vil trives rigtig fint med at bibeholde kluden :)
Når hun vågner, græder, søger brystet, så tag hende op, sid med hende, hold om hende, vug hende og berolig hende, så hun hele tiden mærker at I er der for hende. At komme op i favn, mærke nærheden og jeres ro, minder om det at være i favnen for at blive ammet, - hun får altså samme nærhed og tryghed som da hun blev ammet, men får ikke længere brystet. Tal ikke for meget til hende, men prøv bare med ord "sshh-ssshh", "ssåå-ssåå" eller lignende igen og igen.
Og prøv så også nogle gange at se om I kan afbryde situationen ved at aflede hende. Tag hende på armen, gå i køkkenet, find noget hun kan spise, sæt jer med hende og lad hende få lidt mad, lidt at drikke eller lignende, så hun falder til ro - netop fordi tankerne kommer til at kredse om noget andet.
Læs også meget gerne min nyeste bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor jeg gennemgår forskellige årsager til at børn græder i forskellige aldre og hvordan vi så kan trøste dem :)
Håber I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske