Svar: Ulvetimen hjemme hos os

18. oktober 2012

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til K

Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med at du venter dig igen :)

Der er hos jer sandsynligvis flere ting der spiller ind og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

For det første, så ja - det er rigtig længe at være i vuggestue i 9 timer og jeg tror, at jeres lille dreng har rigtig svært ved at koble fra, når han er hjemme igen. Han er rigtig rigtig træt, - både motorisk og mentalt - og har naturligt rigtigt svært ved at slappe af og koble fra. Det han egentlig har brug for er at mærke dig, sidde hos dig, putte sig og bare være, uden at skulle en masse - og samtidig så mærker han også en rastløshed i kroppen og har rigtig svært ved at sidde stille, netop fordi han har været af sted hele dagen.

Du kunne prøve at indføre et bad sidst på eftermiddagen, og bruge lidt tid på efterfølgende at frottere ham godt i håndklædet, massere ham lidt osv. så han på den måde får lidt fysisk kontakt og nærhed og efterfølgende naturligt lettere vil kunne finde lidt ro.

Derudover så er det også vigtigt at han får mange små måltider i løbet af dagen og det vil være rigtig godt, hvis I kunne starte med et mellemmåltid,når I kommer hjem. Det at sidde sammen ved bordet, lige få lov til at lande og få lidt sundt at spise og prioritere måltidet og det at være hjemme, kan være en rigtig god idé.

Det kunne være en havregrynsbolle, en portion tykmælk med æble og banan, en råkostsalat med fint revne gulerødder, æbler og lidt rosiner, eller måske lidt rester fra aftensmaden - en frikadelle der skal gnaves sammen med et stykke rugbrød. Det er vigtigt at han får noget sund og noget mættende, som stabiliserer hans blodsukker og dermed også påvirker hans humør - og en riskiks eller lidt frugt er ...

Annonce

... ikke nok ...

Og så er der naturligvis alderen og de anfald af fortvivlelse han får. Det får han fordi hans hjerne er umoden og han er stadig bare en lille dreng. Når det sker, så er jeres dreng ikke uartig, men oprigtigt ked af det. Han er skuffet over at tingene ikke er, som han gerne vil have dem, at han ikke kan finde ud af noget bestemt,- skoene driller, maden falder af skeen osv. Det er ofte små bitte ting som i jeres øjne virker som bagateller, men som for ham betyder rigtig meget.

Det han har brug for er derfor at I giver ham en medlidende reaktion. Han har brug for at høre at I forstår det, det er rigtigt irriterende at han du giver ham et æble, når han hellere ville have haft en banan, eller at du godt forstår at det er dumt, at kopen er rød og ikke blå ... Han har brug for at du sidder med ham, holder om ham og beroliger ham. Han har brug for din hjælp til at blive beroliget og få kroppen lidt ned i gear, han brug for trøst og hjælp til at få samling på sig selv. Hans krop er netop i oprør og han vil ofte ikke kunne gøre andet end at lægge sig ned, vride sig, sparke, smide med sit legetøj osv. Han kan kun reagere fysisk ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når han er frustreret og føler at tingene går imod ham, så pumper adrenalinen rundt i kroppen - adrenalin virker lidt ligesom ild - hvis man puster til det så kommer der mere af det, det flammer op, hvis man forholder sig roligt, så går det stille og roligt ud. Derfor skal I hjælpe ham med ro, nænsomhed og forståelse.

Og når han så samtidig er træt, så er der ikke noget at sige til, at det hele hurtigt bliver for meget for ham - sådan er det også for os. Når vi er trætte, så er vores overskud bare ikke ret stort :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre