Ulvetimen hjemme hos os

18. oktober 2012

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Ulvetimen hjemme hos os

Kære Helen,

Vi har en dejlig, vaks og viljestærk lille krudtugle på 18 måneder.

Han går i Vuggestue, og det går bare RIGTIGT godt, selvom det var ret svært for mig i starten at overlade ham til "fremmede" mennesker i ni timer om dagen.

Nu har vi vænnet os til det, og han stortrives dernede, han er meget nysgerrig og udforsker alt dernede. Pædagogerne roser ham rigtigt meget, og siger at han er så veltilpas og harmonisk og god til at "sige" hvis han ønsker noget...

Så langt så godt ;-)

Men-men-men: Fra det øjeblik, jeg eller min kæreste henter ham dernede, ved 1615-1630 tiden og så frem til han skal puttes til natten kl. 1900, så er vores ellers så dejlige og veltilpasse søn simpelthen en lille vranten og sur gut. Det starter når vi kommer hjem.

Så kan han brokke sig over alt, han får også nogle "raseri-anfald", og alt skal gå LIGE efter hans hovede. Jeg vil SÅ gerne give ham al min opmærksomhed og mit nærvær og min omsorg i de få timer vi har sammen i hverdagen.

Men det er som om, at intet er "godt nok"? Hvis jeg sætter ham fra mig, græder han. Men hvis jeg så tager ham op for at trøste ham, så bliver han også sur.
Åååha, jeg synes bare, at der kun er frustrationer og udbrud fra min lille søn i ulvetimerne!

Da vi begge arbejder fuld tid, er han 9 timer i Vuggestuen hver dag, og det giver mig konstant dårlig samvittighed. Også selvom vi har en rigtigt god vuggestue, hvor han som sagt stortrives. For at råde bod på de mange timer i vuggestuen, så prøver jeg at lege med ham, læse bøger, lege gemme, tumle lidt, lege pege-leg og hvad han nu kan lide. Men så brokker han sig også nogle gange...

Hvis vi begge er hjemme om aftenen, deler vi os op, sådan at den ene laver det praktiske, og den anden "er på" vores søn.

Men hvad gør vi forkert? Jeg kan ikke lade være med at tænke, om han bare har brug for lidt fred? Men er det "normalt"?

Og hvis jeg giver ham fred, så render han rundt efter mig og siger "moar-moar" indtil jeg smider hvad jeg har i hænderne, og sætter mig og laver noget med ham. Så er det fint for 2 minutter, og så bliver han træt/irritabel igen..

Når han ...

Annonce

... får raserianfald, siger min intuition mig, at han IKKE må lades alene, og så sætter jeg mig hos ham og sørger for at han ikke banker sit hovede i gulvet, og så prøver jeg at ae ham og tale stille til ham.

Min kæreste synes vist at jeg er for blødsøden, men jeg har det altså ikke godt med, at min Lille K skal være "alene" når han er hysterisk.

På den anden side, så er der en del aftener hvor Farmand arbejder over, og vi er alene, og så bliver jeg jo nødt til at lave mad, vaske tøj, og smøre madpakke mens K er ved siden af mig. Men det foregår også under store protester og brok.

Tager han skade af at få de hysterianfald? Det er vores første barn, så har ikke noget at sammenligne med.

Jeg tror mest af alt, at jeg har brug for at vide, at det er ok at jeg bliver nødt til at ordne nogle ting selvom han er utilfreds...

Mit moderhjerte banker hårdt når han græder sådan, og jeg tror også det hænger sammen med, at mig og Lille K var alene 5 dage i ugen, fra han var 7 uger til han blev 13 måneder! Da skulle Farmand på forretningsrejse... Så prøver jeg at kompensere for al den tid hvor vi var SÅ meget alene, fordi jeg ikke vil have, at han skal mangle noget...

Lige for tiden "frygter" jeg bare de dumme ulvetimer hver dag når jeg tager fra arbejde, åha-da...

Jeg er også gravid i 10 uge og har kvalme og er træt, og synes ikke det skal gå ud over min lille K. Men nøøøj jeg er træt i disse uger, og nogle dage drager jeg en lille lettelsens suk når han er puttet kl 19.... Men det er jo også lidt "forkert", for jeg elsker min bette mand, og står på pinde for ham...

Hvad kan jeg/vi gøre bedre, Helen? Og hvorfor mon han sådan skifter humør efter vuggestue? Hvad gør vi forkert?

Han bliver også gal når vi vil pusle ham, og skifte tøj, og børste tænder. Men der er ingen kære mor, he he, det SKAL han... Vi har prøvet alt for at gøre de kedelige ting mere sjove, men det der ser ud til at virke bedst er, at vi bare får det overstået hurtigt mens jeg holder øjenkontakt med ham og synger eller taler sagte til ham....

Nå det blev da vist langt, men håber du har nogle gode råd.

Kærlig hilsen
moren til K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor