Svar: FLADT baghoved, ikke skævt

14. oktober 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Fladt baghoved opstår, hvis barnet altid sover med nakken hvilende mod madrassen og ikke sover med ansigtet skiftevis til den ene og den anden side. Du skriver, at "det med at skifte side dur jo ikke" - men jo, det gør det netop. Når han ligger med hovedet drejet til siden, så presses der let på kraniet i siderne og på den måde kan man som forældre være med til at forme barnets kraniefacon, netop ved at være opmærksomme på, hvordan barnet lejres, når det sover.

Skævhed i siden af hovedet vil opstå, hvis barnet altid har hovedet drejet til den samme side, når det ligger på ryggen. I en sådan situation vil man også kunne risikere en stramning af halsmuskulaturen, som vi give yderligere asymmetri af hovedet og som ofte vil kræve behandling af fysioterapeut. Det er heldigvis ikke jeres problem :)

Så skævhed og fladhed i kraniets form opstår, når barnet ligger langvarigt i samme stilling.

Den vigtigste forebyggelse af skævhed og fladhed af kraniet er:

- Barnet skal ligge med hovedet drejet skiftevis til højre og venstre, når det sover. Og hos jer betyder det at I skal "tvinge" jeres dreng til at sove med hovedet til siden. I kan prøve at tage en sok, fylde den med grødris, så I får en pose, som I så kan lægge ved hovedet, så hovedet holdes, hvor I vil have det.

- Han skal ligge så meget på maven som muligt, når han er vågen. Det er kun, når han ligger på maven at der ikke er nogen belastning af hans kranie.

- Vær opmærksomme på at bære ham skiftevis på jeres venstre og højre arm og vær opmærksom på hvordan han sidder, hvis han sidder hos jer. I skal naturligvis putte med ham, men så vidt muligt bør han sidde og holde hovedet selv, så han ikke får et pres på baghovedet.

- Det kan være en god idé at lade ham sove i skiftende ender af sengen. Børn drejer ofte ansigtet mod ...

Annonce

... lyset og på den måde kan I hjælpe ham til at holde ansigtet til siden og ikke ligge med hovedet fladt på madrassen.

- Uroer, legetøj og andet der let fanger hans opmærksomhed skal udskiftes, så det bliver interessant at kikke på og så han igen "tvinges" til at kikke til siderne.

- I skal være meget opmærksomme på skråstol, autostol osv. At sidde i en sådan stol vil naturligt også påvirke hans baghoved. Autostolen skal af sikkerhedsmæssige årsager bruges, men skråstolen bør I ikke bruge - hvis I har en sådan.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sundhedstyrelsen anbefaler ikke specielle puder eller andre hjælpemidler, der sælges til forebyggelse og behandling af lejringsbetinget skævt eller fladt kranie. Det er korrekt at man kan behandle barnet med en ortoplastisk hjelm. Dette ordineres af læge eller via børneafdeling. Du kan se f.eks. starband.dk

De er især de første 3 måneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnet lejres og derfor også de første 3 måneder, at man virkelig skal være opmærksom og kan gå ind og ændre på en evt. opstået skævhed. I takt med at barnet bliver ældre, vil kraniet vokse sammen og blive hårdere og det bliver derfor sværere og sværere at rette op på. Derfor vil barnet ikke "vokse fra det" - det er noget man aktivt skal gøre noget ved. Helst før det sker, men er fladheden opstået, skal man aktivt forebygge at det bliver værre og også forsøge at behandle det ved at være opmærksom på, hvordan man lejrer og bærer sit barn. Man vil godt kunne behandle børn op til 1 års alderen med en hjelm, bedste resultat, hvis barnet behandles i 3-7 måneders alderen.

Der er tale om kosmetisk fladhed og det skader ikke hjernen, at barnets hoved bliver fladt eller skævt. Men det er naturligvis rarest for barnet, hvis man kan få hovedet så rundt og naturligt at se på som muligt.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor