Svar: At hjælpe sit barn
8. oktober 2012
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er et rigtig godt og relevant spørgsmål du stiller, men også et spørgsmål, som det er rigtig svært at svare helt kort på ... For måden du skal reagere på er naturligt lidt forskellig, alt efter om det er et barn på 1 år, et barn på 2 eller 3 år, fordi der jo sker meget med barnets udvikling hele tiden.
Helt overordet, så er det dog en rigtig god idé at sætte ord på, når der opstår svære situationer og at motivere og opmuntre barnet netop ved "du kan godt", "prøv igen" osv. som du så fint allerede gør.
Din datter forsøger nu mere og mere at vise dig at hun gerne vil deltage, hjælpe dig og gøre ting, som hun ser, du gør. Hendes selvstædighed udvikles mere og mere og hun vil gerne gøre mange ting selv - også selvom det er svært for hende. Når det ikke lykkes, bliver hun rigtig ked af det. Nu har hun gjort sig sådan umage, og så lykkedes det ikke, det, hun ville. Det er hendes første forsøg på at mestre nye færdigheder, og det er rigtig svært for hende at mærke utilstrækkeligheden. Hun vil så gerne og kæmper en kamp for at kunne gøre ting selv, f.eks. tage tøjet af eller spise med en ske eller få brikkerne i puslespillet til at passe. Nogle gange lykkes det, men andre gange A 532;går det ikke, og når maden konsekvent ryger af skeen på vej til munden efter flere forsøg, ja så bliver hun oprigtigt ked af det.
En imellem bliver frustrationen over ting, hun så gerne vil kunne men ikke kan for meget og derfor vil din datter lige nu godt kunne blive lidt mere klyngende og omklamrende. Det er simpelthen, fordi hun har brug for ekstra trøst og støtte til at overkomme de nederlag, hun får.
Den støtte giver du hende bedst ved at sætte ord på og signalere, at det er okay, at tingene nogle gange driller, det skal nok gå alt sammen. Giv hende masser af fysisk kontakt, tag hende på skødet, sid med hende, og vug hende stille: “Driller skoen, det er også dumt, nu hjælper mor dig, sååå skat”. På den måde kan hun mærke, at du forstår, hvad hun vil (eller ikke vil), og at du fint kan bevare roen og hjælpe og støtte, når det kniber for hende selv.
Jeg har skrevet om dette i min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg beskriver den udvikling børn går igennem fra de er 0-3 år, og netop forklarer hvorfor de gør som de gør, og hvordan vi så skal reagere hensigtsmæssigt :) Så den vil jeg naturligvis anbefale dig at læse :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske