Svar: At hjælpe sit barn

8. oktober 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er et rigtig godt og relevant spørgsmål du stiller, men også et spørgsmål, som det er rigtig svært at svare helt kort på ... For måden du skal reagere på er naturligt lidt forskellig, alt efter om det er et barn på 1 år, et barn på 2 eller 3 år, fordi der jo sker meget med barnets udvikling hele tiden.

Helt overordet, så er det dog en rigtig god idé at sætte ord på, når der opstår svære situationer og at motivere og opmuntre barnet netop ved "du kan godt", "prøv igen" osv. som du så fint allerede gør.

Din datter forsøger nu mere og mere at vise dig at hun gerne vil deltage, hjælpe dig og gøre ting, som hun ser, du gør. Hendes selvstædighed udvikles mere og mere og hun vil gerne gøre mange ting selv - også selvom det er svært for hende. Når det ikke lykkes, bliver hun rigtig ked af det. Nu har hun gjort sig sådan umage, og så lykkedes det ikke, det, hun ville. Det er hendes første forsøg på at mestre nye færdigheder, og det er rigtig svært for hende at mærke utilstrækkeligheden. Hun vil så gerne og kæmper en kamp for at kunne gøre ting selv, f.eks. tage tøjet af eller spise med en ske eller få brikkerne i puslespillet til at passe. Nogle gange lykkes det, men andre gange ...

Annonce

... A 532;går det ikke, og når maden konsekvent ryger af skeen på vej til munden efter flere forsøg, ja så bliver hun oprigtigt ked af det.

En imellem bliver frustrationen over ting, hun så gerne vil kunne men ikke kan for meget og derfor vil din datter lige nu godt kunne blive lidt mere klyngende og omklamrende. Det er simpelthen, fordi hun har brug for ekstra trøst og støtte til at overkomme de nederlag, hun får.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Den støtte giver du hende bedst ved at sætte ord på og signalere, at det er okay, at tingene nogle gange driller, det skal nok gå alt sammen. Giv hende masser af fysisk kontakt, tag hende på skødet, sid med hende, og vug hende stille: “Driller skoen, det er også dumt, nu hjælper mor dig, sååå skat”. På den måde kan hun mærke, at du forstår, hvad hun vil (eller ikke vil), og at du fint kan bevare roen og hjælpe og støtte, når det kniber for hende selv.

Jeg har skrevet om dette i min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg beskriver den udvikling børn går igennem fra de er 0-3 år, og netop forklarer hvorfor de gør som de gør, og hvordan vi så skal reagere hensigtsmæssigt :) Så den vil jeg naturligvis anbefale dig at læse :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina