At hjælpe sit barn

8. oktober 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

At hjælpe sit barn

Hej Helen.

Her bare et ganske kort spørgsmål:

Min datter er 13 måneder, hun trives og der sker bare så meget med hende for tiden. Især synes jeg at hun de sidste par uger har taget et ordentlig ryk opad selvstændighedsstigen - hun vil mange flere ting selv, og bliver mere frustreret, når noget af det ikke lykkes.
Og det er her mit spørgsmål kommer:

Hvor meget og hvordan hjælper jeg hende bedst, med de ting der er svære?

F.eks. når hun prøver at sætte én duplo-klods på en anden, og det altså bare ER svært at få den til at passe, så bliver hun vældig frustreret (det kan man jo godt forstå), kaster ...

Annonce

... med den eller slår kassen med duploklodser eller lignende.
Jeg plejer at sige "jeg ved det godt, det ER svært min skat, prøv du bare igen" / "man skal øve sig lidt min skat, prøv bare igen" eller noget i dén dur, og så ae hende lidt på rykken og måske vise hende i hvilken vinkel klodsen skal ned - men hvordan hjælper jeg bedst hendes selvstændighed og hendes selvtillid i sådanne situationer, både nu, og generelt i de kommende selvstændigheds-år?

Jeg vil jo hverken hjælpe for lidt / for meget - og vil selvfølgelig bare rigtig gerne have at hun får en rigtig god selvtillid.

Jeg ser frem til dit svar :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder