Brev:
At hjælpe sit barn
8. oktober 2012
Alder:
13 mdr.
At hjælpe sit barn
Hej Helen.
Her bare et ganske kort spørgsmål:
Min datter er 13 måneder, hun trives og der sker bare så meget med hende for tiden. Især synes jeg at hun de sidste par uger har taget et ordentlig ryk opad selvstændighedsstigen - hun vil mange flere ting selv, og bliver mere frustreret, når noget af det ikke lykkes.
Og det er her mit spørgsmål kommer:
Hvor meget og hvordan hjælper jeg hende bedst, med de ting der er svære?
F.eks. når hun prøver at sætte én duplo-klods på en anden, og det altså bare ER svært at få den til at passe, så bliver hun vældig frustreret (det kan man jo godt forstå), kaster med den eller slår kassen med duploklodser eller lignende.
Jeg plejer at sige "jeg ved det godt, det ER svært min skat, prøv du bare igen" / "man skal øve sig lidt min skat, prøv bare igen" eller noget i dén dur, og så ae hende lidt på rykken og måske vise hende i hvilken vinkel klodsen skal ned - men hvordan hjælper jeg bedst hendes selvstændighed og hendes selvtillid i sådanne situationer, både nu, og generelt i de kommende selvstændigheds-år?
Jeg vil jo hverken hjælpe for lidt / for meget - og vil selvfølgelig bare rigtig gerne have at hun får en rigtig god selvtillid.
Jeg ser frem til dit svar :)