Svar: Græder når hun skal have tøj på
21. september 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Nogle børn bryder sig ikke særlig meget om at få tøj af og/eller på og især tøj der skal over hovedet kan give problemer. Du skal naturligvis sikre dig at det ikke er fordi hun reelt har ondt - det kan være spændinger i nakken, skuldrene eller andet der generer hende og det kan være en god idé lige at drøfte det med lægen, når hun skal til 3 måneders undersøgelse, hvis ikke hun allerede har været det ... :) Da det ikke altid har været et problem, men da det pludselig er kommet til, så synes jeg det lyder som en god idé lige at få lægen til at tjekke om hun kan have ondt.
Ellers er det normalt noget barnet vokser fra og derfor er det lige nu et spørgsmål om at gøre hende så tryg ved af- og påklædning som muligt. Det kan være en god idé at vælge bodystockings og bluser med knaplukning på skuldrene eller med amerikansk lukning, så halsåbningen på ingen måde strammer, hvis den skal over hovedet. Det vil på samme måde være en god idé at vælge trøjer med gennemgående knapper, så de ikke behøver komme over hovedet.
Det kan være en god idé at lægge et blødt og evt. lidt lunt håndklæde på puslepuden, så den er ekstra blød og rar at ligge på. Det kan gøre det rarere at ligge der, når tøjet skal på. Og med den alder din datter har, vil hun sandsynligvis også nogle gange kunne sidde på dit skød og få tøjet på siddende lænet op mod dig. Så protesten mod altid at skulle ligge ned minimeres.
Det kan nogle gange være en god idé at give lidt mælk inden hun skal skiftes og/eller klædes i nyt tøj. Tålmodigheden er ofte større med mælk i maven og det kan gøre hele situationen lidt lettere og rarere for jer begge :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske