Svar: Græder når hun skal have tøj på

21. september 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Nogle børn bryder sig ikke særlig meget om at få tøj af og/eller på og især tøj der skal over hovedet kan give problemer. Du skal naturligvis sikre dig at det ikke er fordi hun reelt har ondt - det kan være spændinger i nakken, skuldrene eller andet der generer hende og det kan være en god idé lige at drøfte det med lægen, når hun skal til 3 måneders undersøgelse, hvis ikke hun allerede har været det ... :) Da det ikke altid har været et problem, men da det pludselig er kommet til, så synes jeg det lyder som en god idé lige at få lægen til at tjekke om hun kan have ondt.

Ellers er det normalt noget barnet vokser fra og derfor er det lige nu et spørgsmål om at gøre hende så tryg ved af- og påklædning som muligt. Det kan være en god idé at vælge bodystockings og bluser med knaplukning på skuldrene eller med ...

Annonce

... amerikansk lukning, så halsåbningen på ingen måde strammer, hvis den skal over hovedet. Det vil på samme måde være en god idé at vælge trøjer med gennemgående knapper, så de ikke behøver komme over hovedet.

Det kan være en god idé at lægge et blødt og evt. lidt lunt håndklæde på puslepuden, så den er ekstra blød og rar at ligge på. Det kan gøre det rarere at ligge der, når tøjet skal på. Og med den alder din datter har, vil hun sandsynligvis også nogle gange kunne sidde på dit skød og få tøjet på siddende lænet op mod dig. Så protesten mod altid at skulle ligge ned minimeres.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan nogle gange være en god idé at give lidt mælk inden hun skal skiftes og/eller klædes i nyt tøj. Tålmodigheden er ofte større med mælk i maven og det kan gøre hele situationen lidt lettere og rarere for jer begge :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine