Svar: Vred på mor

4. september 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære søde du

Det er som du skriver meget naturligt at børn i perioder foretrækker den ene forældre mere end den anden og da far de sidste måneder har været den, der har haft barsel og derfor tilbragt mest tid med lillepigen, så er det naturligt at det lige nu er ham hun søger ...

Der er dog lidt tanker, som jeg gerne vil dele med dig og så kan du prøve at overveje om noget af dette måske gælder jer :)

Det har noget at sige, hvordan I hver især reagerer og har reageret. Det er for det første vigtigt at far viser og signalerer med både ord og kropsprog at mor er ligeså god som han er. Det er vigtigt at han ikke bare tager over, når lillepigen foretrækker ham, men nogle gange også opfordrer til at mor kan ligeså godt som han. Det kan f.eks. være når I sidder ved bordet og hun tydeligt vli have at far giver hende mad, men afvise, hvis mor gør det - så kan det være rigtig godt at I er der sammen og at far så siger direkte "mor giver dig mad, jeg er lige her" eller lignende, så han på den måde bakker op om at du sagtens kan.

Det har betydning, hvordan du reagerer, når du bliver afvist. Hvis du trækker dig, bliver ked af det, så får din datter jo en reaktion, som hun naturligt også har lyst til at udforske mere og derfor kan hun finde på at afvise dig igen og igen, for at se og lære, hvad det gør ved dig ... Ikke for at være ond eller fordi hun gør det bevidst, det handler bare om, at hun forsøger at finde ud af hvordan verden hænger sammen, hvordan verden fungerer og derfor prøver hun forskellige ting af. Det er det samme hun f.eks. gør, hvis hun banker skeen i bordet, piller i potteplanten eller skubber maden ud over bordkanten, - ja så undersøger hun også jeres reaktioner. Når hun afviser dig, så gør hun det også for at lære hvad det hun gør, gør ved andre og hvordan hun med sine handlinger påvirker andre.

Det kan være en rigtig god idé at du og jeres datter laver nogle ting sammen alene, hvor far ikke deltager og det vil være rigtig godt, hvis I kunne lave noget, som ikke indbefatter hårvask eller lignende, som hun ikke bryder sig om. Det er vigtigt at I gør noget sammen, som er en "mor-datter-ting" og gerne noget, hvor I også skal have lidt fysisk kontakt og nærhed. Det kunne f.eks. være at gå til svømning, hvor I vil være tæt sammen - men naturligvis ikke hvis det kommer til at foregå med skrig og skrål ...

Annonce

... ...

De større ting som f.eks. putning kan det være en god idé at lade far tage sig af, hvis det betyder at jeres datter falder trygt og roligt i søvn og det hele forløber uden gråd og kamp. Men det vil være rigtig godt, hvis du kunne være den der deltager i alle forberedelserne til putningen, for jo mere du er med i alt det der foregår inden, jo bedre vil du naturligt også kunne putte hende :)

Det vil også være rigtig godt at lege lidt med hende, hvor hun skiftevis kommer fra den ene til den anden og når du f.eks. har hende i din favn og far kommer forbi og hun gør tegn til at ville over til ham, så kan du godt "drille" hende lidt og gøre som om at du afleverer hende - men så trækker hende tilbage igen - ligesom far kan prøve at tage imod hende og alligevel ikke ville ... Eller modsat, at far står med hende og gør som om at han vil aflevere hende til dig og så alligevel ikke. Det hele må gerne ende med at du og din datter griner lidt, at du kilder hende og hun mærker din nærhed og din fysiske kontakt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne tumle lidt med hende, så hun netop fysisk mærker dig og mærker at du rigtig gerne vil hende - netop også for at hun ikke lærer at når hun opfører sig sådan, så trækker du dig, fordi du bliver ked af det. Og på samme måde skal du naturligvis også overveje, hvordan du reagerer, hvis hun slår ud efter dig eller skubber dig væk.

I første omgang skal du vurdere om det er slag eller om det snarere handler om at hun motorisk endnu ikke rigtig har lært at kærtegne, så det der er ment venligt kommer til at virke som slag ... Men nogle gange kan det være en god idé at reagere med f.eks. at kilde hende, så hun ikke oplever at du trækker dig.

Dete er også vigtigt at I forældre kysser, krammer, knuser osv. så hun ser at I holder af hinanden og på den måde stille og roligt lærer at I vil hinanden og at hun ikke kan spille jer ud mod hinanden :) Hun er stadig så lille at hendes handlinger ikke er bevidste på den måde at hun kan tænke udspekuleret - hun er rigtig godt igang med at lære og udvikle sig - men en del af den læring skal naturligvis være at mor og far er lige gode. I kan noget forskellige og hun kan bruge jer til noget forskelligt, men hun har brug for jer begge og sammen fremstår I som en enhed ... :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor