Svar: Hiver i de andre børn

11. august 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at din dreng i en alder af 13 månder hiver i de andre børn. Han gør det ikke for at være ond eller for at genere dem, men gør det, fordi han naturligt finder dem interessante og gerne vil dem. Men han har stadig ikke lært at styre sine bevægelser helt og har ingen fornemmelse for, hvad andre synes er rart eller ikke rart. De andre børn er også så små, at de ikke forstår hvad han vil og ikke kan forholde sig til hans reaktioner og derfor går det nogle gange galt.

Nogle gange tager han måske fat i deres tøj, fordi det er let at få fat i, eller griber ud efter deres hår, fordi det ser spændende ud. Andre gange stikker han fingrene i deres øjne eller prøver at røre ved deres næse eller mund - og de synes naturligt ikke om det - men det ved han jo ikke :)

Når han vil have fat i dig, så gør han ofte det samme, hiver sig måske op ved dit bukseben og bruger dig som en støtte, når han gerne vil stå - og det gør han så også ved de andre børn, men de kan ikke støtte ham, de er så små at de naturligt vælter - og igen, det ved han ikke :) Ligesom de ikke ved, at han blot forsøger at rejse sig op ...

Når han vil kærtegne eller viser glæde ved at ville kysse, kramme og knuse, så vil disse kærtegn ofte kamme over og blive til slag eller til at han river eller bider i stedet. Han har endnu ikke lært at styre sin motorik og kommer derfor naturligt til at slå i stedet for at kærtegne. Nogle gange vil børn i denne alder også ...

Annonce

... bide, - ikke for at gøre ondt, men mere som en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og bedst som man sidder og kysser og krammer, så får man et tandsæt i kinden, skulderen eller i låret - det sker overfor dig, men det kan også ske overfor andre børn og det er helt naturligt.

Det er naturligvis vigtigt at du er der og hjælper ham, så han ikke kommer til at gøre de andre børn ondt. Det er vigtigt at du guider ham og ikke skælder ham ud, men f.eks. siger "ikke slå, ae, ae, ae" og viser ham hvordan man kan ae en anden med rolige bevægelser. Når du kan se at han er ved at bruge et andet barn som støtte og f.eks. vil rejse sig op, så må du gribe ind og give ham en støttende hånd, så han ikke får væltet det andet barn osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle gange kan han naturligvis også blive frustreret over de andre børn og at du f.eks. har ekstra meget kontakt med dem - han vil ses af dig, du er hans mor. Derfor kan det være rigtig godt at du, når mødregruppen kommer, er ekstra meget på din dreng, har ham på skødet, eller på armen og lige lader ham mærke dig og får de andre ind af døren stille og roligt - så han fornemmer at du stadig er der 100 % for ham :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og så vil jeg også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvori jeg beskriver små børns følelser og behov og hvorfor de nogle gange handler på en måde, som vi ikke altid helt forstår. Den går op til 3 år så den kan du stadig sagtens have stor glæde af :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder