Svar: Dagpleje
10. august 2012
Alder:
23 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er naturligt en stor ændring i dagligdagen, at to børn flytter ud af dagplejen og to nye kommer til. Og det er helt naturligt at jeres datter i en periode vil kikke efter de legekammerater hun tidligere har haft og også vil have svært ved at forstå, hvorfor de pludselig ikke er der mere eller hvor de er.
Børn har normalt glæde ved at lege med børn i forskellige aldre og lærer meget af at lege med både yngre og ældre børn. De ældre vil ofte "gå lidt ned i niveau" og de yngste vil "strække sig lidt" og på den måde vil de godt kunne finde ud af at lege sammen.
For jeres datter har det været sådan, som det er for de yngre børn nu - hun har haft de ældre børn at lege med og nu er det så hendes tur til at prøve at være den ældste, hun skal prøve at "stå lidt på egne ben" og finde ud af, hvad det betyder. At hun f.eks. nogle gange er nødt til at vente på at det bliver hendes tur, at hun selv kan tage sine sko på eller at man skal tage et andet hensyn til de børn der yngre end en selv. Jeg tænker at hun jo kender dagplejen, rutinerne, hverdagen og at det et eller andet sted vil styrke hende, at hun det næste års tid skal prøve at være den ældste.
Ofte er børn inddelt i årgange og børn er ofte sammen med børn, der har samme alder som de selv. Det er helt fint, men det er også ganske sundt at kunne lege med nogen, som har en anden alder end en selv - både opad og nedad ... Og den mulighed lyder det som om at jeres datter har lige nu og det skal I se som noget positivt :)
Jeg går ud fra at hun stadig vil være i legestue med de andre dagpleje børn et par gange om ugen, så hun der vil møde alderssvarende børn og på den måde vil hun stadig kunne lege som hun plejer ....
Jeg håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske