Svar: Hjælpe med at kravle
14. juli 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Linda
Det er super fint at jeres datter nu ligger i kravlestilling og rokker frem og tilbage, det er netop fra den rokkende stilling at hun stille og roligt får styrken til at flytte på arme og ben og finder ud af at kravle. Det tager lidt tid, så I skal være der, støtte hende og berolige hende, når hun bliver frustreret over ikke at kunne :)
Det er en god idé at sætte dig bag hende, så hun kan støde fra med sine fodsåler på dine knæ og så holde hende om livet og netop hjælpe hende med at rokke frem og tilbage igen og igen samtidig med at du viser hende, at hun skal ligge på alle fire og ikke stå i bro :)
Hvis I har glatte trægulve, kan det være en god idé at give hende et par bukser på med ruskindslapper på knæene eller købe nogle store gulvbrikker, som ligger fast på gulvet og som hun kan øve sig på. Det kan også være en rigtig god idé at besøge familie og venner som har et fastliggende gulvtæppe, som hun kan øve sig på, det er lettere at lære at kravle der, fordi hun står bedre fast :)
Et par små kravlesko eller skindskutsko kan også være en idé, fordi det hjælper hende til at skubbe sig frem, hvis hun kan støde fra med tæerne og giver netop fornemmelsen af og oplevelsen af at kunne, hvis bare hun forsøger nok :)
Rigtig meget held og lykke med kravleprojektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske