Svar: Løfte sig op med armene
4. juli 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Nillemor
Øvelse gør mester og det skal nok komme. Det lyder som om at din dreng er rigtig godt igang motorisk, han kæmper sig rundt, triller omkring, drejer om sin egen akse, forsøger at skyde numsen i vejret og gør tegn til at krybe lidt .. det er super.
Styrke i armene kommer i takt med at han ligger mere og mere på maven og bruger sig selv motorisk og det er rigtig fint at du prøver at hjælpe ham med at få armene ind under sig, så han ikke ligger og flyver.
Men derudover vil det være rigtig godt at du også begynder at hjælpe ham med at trække sig selv op i armene. Sådan at når du løfter ham op af barnevognen eller har ham liggende på gulvet og vil løfte ham op, så holder du ham i hænderne og lader ham bruge sine armkræfter til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op i ståstilling. Det må han gerne og det kan han godt og netop denne leg kan give ham lidt styrke i armene og også bevidsthed om at han kan bruge sine arme:)
Fortsat held og lykke med de motoriske øvelser :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske