Svar: Smertetærskel

19. juni 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Børn har en naturlig indre drivkraft der sætter dem i stand til at blive ved, undersøge, rejse sig, kæmpe sig igennem små og store udfordringer for hele tiden at lære og at udvikles. Og det betyder at børn naturligt ofte vil rejse sig, når de falder, og kæmpe sig videre, uden at græde særlig meget.

Børn lærer ofte også at kæmpe sig videre, ved at vi som voksne støtter dem netop i dette. Når jeres datter falder og er faldet tidligere, når hun har slået sig osv. så har I naturligt ofte sagt "pyt med det, op igen", "det er fint, videre skat", "hovsa, prøv igen" osv. og på den måde skubbet til netop det at blive ved og ikke give op, selvom det er svært og man kan slå sig. Og det er helt naturligt og vigtigt at gøre dette og det kan ...

Annonce

... sagtens være derfor at jeres datter klør på med masser af energi og iver.

Børn kan dog også være frygtløse i deres adfærd, når de ikke kan mærke sig selv og har svært ved at fornemme deres egne grænser. Man ser det nogle gange hos børn der er født for tidligt, men børn født til tiden kan også have disse udfordringer. Det handler ofte om at disse børn har en understimuleret følesans, det der også kaldes for den taktile sans, hvilket påvirker deres muskelfornemmelse og deres smertetærskel. Om dette er tilfældet hos jer, kan jeg naturligvis ikke sige herfra hvor jeg sidder, men har du mistanke om dette kan du prøve at kontakte en ergo- eller fysioterapeut med speciale i sanseintegration hos børn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige