Svar: Smertetærskel
19. juni 2012
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Børn har en naturlig indre drivkraft der sætter dem i stand til at blive ved, undersøge, rejse sig, kæmpe sig igennem små og store udfordringer for hele tiden at lære og at udvikles. Og det betyder at børn naturligt ofte vil rejse sig, når de falder, og kæmpe sig videre, uden at græde særlig meget.
Børn lærer ofte også at kæmpe sig videre, ved at vi som voksne støtter dem netop i dette. Når jeres datter falder og er faldet tidligere, når hun har slået sig osv. så har I naturligt ofte sagt "pyt med det, op igen", "det er fint, videre skat", "hovsa, prøv igen" osv. og på den måde skubbet til netop det at blive ved og ikke give op, selvom det er svært og man kan slå sig. Og det er helt naturligt og vigtigt at gøre dette og det kan sagtens være derfor at jeres datter klør på med masser af energi og iver.
Børn kan dog også være frygtløse i deres adfærd, når de ikke kan mærke sig selv og har svært ved at fornemme deres egne grænser. Man ser det nogle gange hos børn der er født for tidligt, men børn født til tiden kan også have disse udfordringer. Det handler ofte om at disse børn har en understimuleret følesans, det der også kaldes for den taktile sans, hvilket påvirker deres muskelfornemmelse og deres smertetærskel. Om dette er tilfældet hos jer, kan jeg naturligvis ikke sige herfra hvor jeg sidder, men har du mistanke om dette kan du prøve at kontakte en ergo- eller fysioterapeut med speciale i sanseintegration hos børn.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske