Brev:
Smertetærskel
19. juni 2012
Alder:
19 mdr.
Smertetærskel
Hej Helen.
Vores datter brokker sig, når hun ikke får det, som hun gerne vil have, når hun ikke synes hun får opmærksom, når hun er træt, når ting ikke lykkedes for hende. Hun græder ikke ofte og ikke meget eller længe ad gange.
Når hun løber på fortorv, grus, vej og falder på sine knæ og fødder, rejser hun sig op, måske siger hun "hov, børster sine hænder og løber videre.
Når hun falder ned fra noget (fx hendes tumledyrs elefant), så græder hun i ganske kort tid, men holder hurtigt op. Hun kravler tit op og falder kun sjældent ned.
Andre børn kan skubbe til hende, slå hende, rive hende i håret, og hun fortrækker ikke en mine - eller giver igen af samme mønt.
De gange, hvor hun begynder at græde, kommer vi straks ilende, tager hende op, trøster hende, siger til hende, at vi godt kan forstå, at det ikke var rart at falde, og at vi godt kan forstå, at det gør ondt.
Vi er begyndt at blive bekymrede for, at hun måske har en unaturlig høj smertetærskel, fordi hun så sjældent græder når hun slår sig/bliver slået af andre børn, og fordi hun så hurtigt indstiller sin gråd.
Hun er kilden, hun kan lide at blive nusset og aet, hun kan mærke, når vi rører hendes hud med en fjer, eller puster lidt på hende.
Nogen råd?