Svar: Suttestop - 2 år, 11 mdr.

7. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sanne

Tak for dit brev :)

Selvom I har en rigtig lang flyvetur foran jer, så synes jeg du skal prøve at holde lidt igen med brug af sutte. Dette fordi du faktisk fortæller at Marie godt kan finde ud af at sutten er når hun sover og at hun normalt ikke har sutten i munden hele tiden. Og jeg synes det lyder fornuftigt at holder fast i dette, også når I flyver.

Når I skal sove og hun i flyet puttes med et tæppe osv. så får hun naturligvis sin sut, men når det så er tid til at vågne og stewardesserne kommer med mad til jer på en bakke osv. så skal sutten lægges ned i tasken igen. Så I på den måde forsøger at holde fast i at rutinerne er nogenlunde som de plejer at være - velvidende at hvis hun bliver rigtig ked af det, overtræt osv. så får hun naturligvis sin sut :)

Det kan være en rigtig god idé at bruge Schnullifanten selvom hun ikke længere skal bruge sutten. Den vil kunne give hende ro og være genkendelig og hun kan stadig ligge og nulre den og putte med den. Og det kan gøre overgangen væk fra sutten mindre hård, netop fordi hun stadig har den.

Det kan være en god idé at tage hende med i processen med at smide sutten. På det tidspunkt bliver sutten jo mørnet, går i stykker og skal kasseres og det vi være rigtig fint at vise hende, at den er i stykker og ikke dur mere og lade hende selv være ...

Annonce

... med til at smide den ud. Når hun så senere søger den, så må du huske hende på at sutten er smidt ud, den duede ikke mere og så naturligt rumme hende og de frustrationer, gråd, vrede osv. som kan komme og vise hende at det er okay - men samtidig også vise hende at hun jo stadig har f.eks. Schnullifanten og at du er der for hende.

Det er her en rigtig god idé at I inden I fjerner sutten helt indfører et putteritual, som hun vil føle trygt og dejligt. At I f.eks. sidder og læser godnathistorie, viser hende billederne i bogen og hun ligger og putter med sin Schnullifant og sin sut og når sutten så er smidt ud, så ligger hun stadig og putter, får sin historie osv. Det hele er som det plejer at være, der mangler "bare" en sut.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om at smide sin sut, så hun på den måde bliver pejlet lidt ind på at det måske er tiden. Bruger I suttetræer, hvor I bor? I Danmark vil der ofte hos tandlægen, i skoven eller lignende steder være suttetræer, hvor man kan hænge sine sutter ... Nogle vælger også at sende dem til julemanden på Grønland, så nissebørnene kan få glæde af dem og logger måske med at de så får en gave fra julemanden ... Nogen har en onkel eller lignende i familien, som gerne tager imod de aflagte sutter :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor