Svar: Blandede spørgsmål - 19 mdr.
6. maj 2012
Alder:
19 mdr.
Kære Mor
Der er ingen tvivl om at jeres datter i en alder af godt 1 ½ år forstår rigtig meget af det talte sprog, også selvom hun endnu ikke selv taler i lange sætninger og har et stort ordforråd. Og hun forstår ganske givet godt, hvis I taler om hende.
Det betyder også at hun meget let kan misforstå ting I siger og blive ked af det. Børn i jeres datters alder er utroligt følsomme overfor hvordan de bliver mødt. Hun bliver dybt ulykkelig, hvis hun føler at I skælder ud, ligesom hun bliver meget glad, hvis hun får ros og anerkendelse. Det betyder rigtig meget for hende, at føle sig rigtig.
Børn i denne alder vil ofte have stor glæde af at man fortæller små historier om dem selv, gennemgår dagen og alle dagens oplevelser, fordi det hjælper dem til at bearbejde dagen - og hun forstår godt, at det er hende I taler om, ligesom hun kender navnene på børnene i vuggestuen osv. som I f.eks. nævner at hun har leget med.
Børn i denne alder vil ofte også drømme og kan være meget bange for adskillelse. Hun er så bevidst nu, at hun kan være rigtig bange for at blive væk fra jer, at hun ikke kan finde jer - og det kan hun godt drømme om.
Så ja, hun forstår rigtig meget og er i en følsom alder, så overvej meget hvad I taler om og hvordan I taler om hende :)
Det er en rigtig god idé at give banan eller en grov godnatgrød inden sengetid. Det kan være f.eks. en mysligrød, havregrød eller flerkornsgrød. Banan og de grove grødtyper indeholder tryptofan, som har betydning for vores søvnkvalitet og det er en rigtig god idé at have dette som en afslutning på dagen, som en del af putteritualet. Det gør det hyggeligt at komme i seng og barnet falder til ro og sover ofte bedre med lidt banan eller grød i maven.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske