Svar: Børste tænder - 9 mdr.
1. maj 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Malene
Det anbefales at børste tænder på børn to gange dagligt – morgen og aften. Det anbefales også at bruge en lille smule tandpasta med fluor, i en mængde, der svarer til barnets lillefingernegl.
Det er helt naturligt at børn i din datters alder lukker munden for tandbørsten, det er en måde at vise egen vilje på og hun protesterer sandsynligvis også over at blive lagt på puslebordet, hun vil ikke have skiftet ble, hun vil ikke have jakke på, vil spise selv og ikke mades med ske osv. Alt sammen tegn på at hun udvikler sig i en sund og fin retning.
Tænderne skal naturligt børstes, men det er vigtigt at du forsøger at gøre det til en leg og tager det stille og roligt, så hun stadig synes det er okay og så det ikke bliver en magtkamp, der ender med at trække tingene unødigt ud.
Det kan nogle gange være en idé at ændre situationen, så hvis I f.eks. plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøv i stedet at gøre det i stuen. Hvis I plejer at sidde med hende på skødet, så prøv i stedet at lade hende sidde ved siden af jer. Hvis hun plejer at se på jer, når hun skal have tænderne børstet, så prøv at lade hende sidde foran et spejl, så hun kan se, hvad der foregår.
Det kan være en ide at lade hende selv prøve at lege lidt med en tandbørste, så hun finder ud af at den ikke er farlig. Nogle børn vil også gerne prøve med en elektrisk tandbørste og accepterer denne og synes det er sjovt, hvor andre bliver forskrækkede over lyden.
Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne min artikel ”Tænder og tandbørstning”, som du finder i artikelsamlingen her på hjemmesiden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske