Svar: Børste tænder - 9 mdr.

1. maj 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Malene

Det anbefales at børste tænder på børn to gange dagligt – morgen og aften. Det anbefales også at bruge en lille smule tandpasta med fluor, i en mængde, der svarer til barnets lillefingernegl.

Det er helt naturligt at børn i din datters alder lukker munden for tandbørsten, det er en måde at vise egen vilje på og hun protesterer sandsynligvis også over at blive lagt på puslebordet, hun vil ikke have skiftet ble, hun vil ikke have jakke på, vil spise selv og ikke mades med ske osv. Alt sammen tegn på at hun udvikler sig i en sund og fin retning.

Tænderne skal naturligt børstes, men det er vigtigt at du forsøger at gøre det til en leg og tager det stille og roligt, så hun stadig synes det er okay og så det ikke bliver en magtkamp, der ender med at trække tingene unødigt ud.

Det ...

Annonce

... kan nogle gange være en idé at ændre situationen, så hvis I f.eks. plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøv i stedet at gøre det i stuen. Hvis I plejer at sidde med hende på skødet, så prøv i stedet at lade hende sidde ved siden af jer. Hvis hun plejer at se på jer, når hun skal have tænderne børstet, så prøv at lade hende sidde foran et spejl, så hun kan se, hvad der foregår.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en ide at lade hende selv prøve at lege lidt med en tandbørste, så hun finder ud af at den ikke er farlig. Nogle børn vil også gerne prøve med en elektrisk tandbørste og accepterer denne og synes det er sjovt, hvor andre bliver forskrækkede over lyden.

Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne min artikel ”Tænder og tandbørstning”, som du finder i artikelsamlingen her på hjemmesiden.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.