Svar: Siger nej, men mener ja!

23. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forældre til fantastisk dreng

Tak for jeres brev :)

Det I fortæller er helt normalt for børn i jeres drengs alder og det er naturligt frustrerende for både jeres dreng og for jer forældre ... Det lyder dog som om at I tackler det fint og det er helt okay at I veksler lidt mellem, hvad I gør, alt efter situationen. Nogle gange vil det være helt fint at I "følger ham og giver efter" og andre gange vil det være godt at holde fast i at "du sagde nej, så nu er det nej!" ... og så rumme den frustration og store ulykkelighed, der opstår, når han mærker at tingene ikke blev, som han gerne ville.

Han bliver naturligt ulykkelig, når han mærker sin manglende formåen. Han vil så gerne selv, prøver og prøver, efterligner jer og det I gør, men også det I siger. Og I siger naturligt ofte nej. Derfor vil han også nogle gange prøve at sige "nej!", fordi det gør I og han undersøger, hvad der sker - og han vil nogle gange sige nej, selvom han mener ja, fordi han hjernemæssigt ikke kan overskue konsekvenserne af at sige nej.

Når han ikke kan overskue situationen og indser at der sker det modsatte af, hvad han egentlig vil, så gør det ondt i ham og han bliver oprigtigt ked af det. Han har lige nu rigtig svært ved at tackle modstand og det er helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem.

Man kan gøre flere ting for at hjælpe ham og noget af det I kan gøre lige nu er ikke at stille for mange spørgsmål eller bede om for mange ting. I skal minimere hans valgmuligheder, for han kan ikke selv vælge. Det vil sige at I skal vælge for ham og det gælder uanset om det er mad han får serveret, tøjet han skal have på, om bleen skal skiftes, om han skal sove osv. I skal vælge for ham og dermed f.eks. servere en tallerken med mad, som han så kan spise og I skal ikke spørge, hvad han vil have. På samme måde skal I ikke spørge "vil du skiftes", men bare sige "nu skal du have en ren ble" eller lignende.

Og når det drejer sig om at kysse farvel, så skal I nogle gange ikke sige "nu skal vi kysse farvel", men bare gå hen og kysse ham, vinke og sige "nu kører jeg", så han slet ikke når at tage stilling til, hvorvidt han vil kysse ...

Annonce

... eller ej.

Og når det drejer sig om bogen der skal lægges på plads om aftenen, så er det vigtigt at I ikke stiller et spørgsmål som "vil du lægge bogen på plads?", men i stedet sige "nu lægger du bogen på plads". Læg også mærke til om I sammen med dette siger flere ting som f.eks. "nu lægger du bogen på plads og så skal du i seng" for så kan hans protester mod at lægge bogen og det at han siger nej, handle om at han ikke vil i seng, men godt vil lægge bogen på plads ...

Nogle gange kan man med held bryde en sådan situation ved at bruge lidt humor "siger du nej, din lille bølle" og så løbe efter ham, fange ham og kilde ham, lege at man er en stor løve eller krokodille der spiser ham osv. så han får jeres fulde kontakt og opmærksomhed og så I får hele situationen drejet over til noget sjovt og dejligt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så vil det også nogle gange være sådan, at et nej fra hans side er et nej. Hvis I feks. er i byen og han bliver tilbudt en is fra ishuset og han siger nej og I tilbyder ham igen og stadig nej, så kører I hjem og så starter balladen "jeg vil have is!". Så skal I ikke køre tilbage til ishuset men holde fast i at han sagde nej og der er ikke is i dag. Han kan få en is en anden gang, men i dag sagde han nej.

Og ja, så kommer fortvivlelsen igen, fordi han ikke kunne overskue situationen og hvad det egentlig betød at få en is. Og i princippet spurgte I og kunne godt bare have købt en is og han havde måske spist den eller måske smidt den på jorden, men hjemme føler han pludselig stort behov for is og det skal I så kunne rumme. Det betyder at I skal kunne holde ud at han har det som han har det, at I ikke forsøger at ændre det og at I ikke tager det personligt.

Med hensyn til søvn, så lyder det fint det I fortæller. Gennemsnitligt, vil børn på 2.5 år sove ca 12.5 time i døgnet. Det lyder som om at jeres dreng sover ca 10.5 timers nattesøvn og sover 1-1.5 timer om dagen. Han sover altså lidt under gennemsnittet, men stadig nok til at få søvn nok - og som I beskriver det, så vågner han af sig selv og virker udhvilet. Derfor skønner jeg at han får den søvn han har behov for :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge