Svar: Afhængig af sut

19. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Betina

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at sutten er rigtig vigtig for jeres dreng. Han bruger den både, når han skal sove og når han er ked af det og har brug for trøst, men han bruger den også ind imellem, når han skal slappe af og finde ro.

Han er kun knap 2 år gammel og er blevet storebror og der sker på den måde store ændringer i hans liv lige nu. Jeg synes det vil være synd at tage sutten helt fra ham og i risikerer også at han så begynder at sutte på tommelfinger i stedet, hvilket kan være mere problematisk. Tommelfingeren kan ikke fjernes og kan derfor bruges i årevis og samtidig giver det også større risiko for tandskader, hvis han sutter på tommelfinger.

Det er derfor vigtigtog helt okay at han stadig har sin sut, men I skal naturligvis forsøge at begrænse brugen. Det vil være rigtig godt at I beder ham om at tage sutten ud af munden når han taler og det vil også være rigtig godt at I finder en plads, hvor sutten ligger og hvor han selv er med til at ligge den, når han ikke bruger den. Der ligger den og venter til hans skal sove, hvor han så får den igen. Den skal ikke fjernes når han er ked af det, men når han virker til at have overskuddet til at I kan prøve at lægge den lidt væk :)

Det vil være en rigtig god idé at forsøge at introducere en bamse i stedet, som på sigt kan trøste i stedet for sutten og som han kan have med sig, når han passes af andre. Den vil fungerer som substitut og jer, når I ikke er der til at trøste. Lige nu skal den bruges hver gang han er ked af det og normalt får sin sut, bamsen skal indgå som noget helt fast. Slår han sig og får plaster på, så får bamse også plaster på osv. og til sidst kommer bamse på den måde til at fylde mere og mere.

I starten altså både sut og bamse og stille og roligt kan bamse ...

Annonce

... så fylde mere og mere og sutten mindre og mindre. Lad ham selv komme ud og vælge, det er ikke sikkert den bamse som du synes bedst om er en som han fatter kærlighed for :)

Det vil være en rigtig god idé at læse bøger for ham om at skulle slippe sutten. Det er lettere at læse om andre og det vil guide ham ind på at sut er noget man ikke behøver have i munden hele tiden. Læs evt. også på stopsy.dk Men stadig er han kun to år og må altså gerne have og bruge sin sut. Han er stadig bare en lille dreng :)

Med hensyn til det orale behov, så kan det godt være at jeres dreng har et større suttebehov og behov for at undersøge mere med munden end andre børn. Mange børn vil dog putte ting i munden for at undersøge dem på denne måde indtil de er ca 3 år gamle - det er derfor at småt legetøj ikke er beregnet til børn under 3 år .. :) Og igen, han er jo ikke ret gammel :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle børn kan have glæde af mundmotorisk stimulation og måske har jeres dreng det .. En ergoterapeut vil kunne tilbyde dette og give jer små øvelser, som I kan lave med jeres dreng ... Ergoterapeuter med uddannelse indenfor sansemotorik / sanseintegration kan hjælpe jer. Det kunne måske hjælpe, så han ikke tygger sine sutter i stykker. Jeg har også hørt at kranio-sakral terapeuter nogle gange kan hjælpe med mundmotorik ... dette er naturligvis mere alternativt ... :)

Det er vigtigt at I giver ham mad, der skal tygges, så han får mad med masser af bid og som kræver tyggemodstand. Det er vigtigt at lysten til at bruge sin mund og lysten til at bide osv. stilles på mad. Så han skal ikke have for meget skemad eller blød mad og nogle gange skal I ikke skære brødet eller æblet ud i for små stykker, han må gerne bide af det og udfordres, når han spiser.

Håber at I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor