Svar: Afhængig af sut
19. marts 2012
Alder:
2 år
Kære Betina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at sutten er rigtig vigtig for jeres dreng. Han bruger den både, når han skal sove og når han er ked af det og har brug for trøst, men han bruger den også ind imellem, når han skal slappe af og finde ro.
Han er kun knap 2 år gammel og er blevet storebror og der sker på den måde store ændringer i hans liv lige nu. Jeg synes det vil være synd at tage sutten helt fra ham og i risikerer også at han så begynder at sutte på tommelfinger i stedet, hvilket kan være mere problematisk. Tommelfingeren kan ikke fjernes og kan derfor bruges i årevis og samtidig giver det også større risiko for tandskader, hvis han sutter på tommelfinger.
Det er derfor vigtigtog helt okay at han stadig har sin sut, men I skal naturligvis forsøge at begrænse brugen. Det vil være rigtig godt at I beder ham om at tage sutten ud af munden når han taler og det vil også være rigtig godt at I finder en plads, hvor sutten ligger og hvor han selv er med til at ligge den, når han ikke bruger den. Der ligger den og venter til hans skal sove, hvor han så får den igen. Den skal ikke fjernes når han er ked af det, men når han virker til at have overskuddet til at I kan prøve at lægge den lidt væk :)
Det vil være en rigtig god idé at forsøge at introducere en bamse i stedet, som på sigt kan trøste i stedet for sutten og som han kan have med sig, når han passes af andre. Den vil fungerer som substitut og jer, når I ikke er der til at trøste. Lige nu skal den bruges hver gang han er ked af det og normalt får sin sut, bamsen skal indgå som noget helt fast. Slår han sig og får plaster på, så får bamse også plaster på osv. og til sidst kommer bamse på den måde til at fylde mere og mere.
I starten altså både sut og bamse og stille og roligt kan bamse så fylde mere og mere og sutten mindre og mindre. Lad ham selv komme ud og vælge, det er ikke sikkert den bamse som du synes bedst om er en som han fatter kærlighed for :)
Det vil være en rigtig god idé at læse bøger for ham om at skulle slippe sutten. Det er lettere at læse om andre og det vil guide ham ind på at sut er noget man ikke behøver have i munden hele tiden. Læs evt. også på stopsy.dk Men stadig er han kun to år og må altså gerne have og bruge sin sut. Han er stadig bare en lille dreng :)
Med hensyn til det orale behov, så kan det godt være at jeres dreng har et større suttebehov og behov for at undersøge mere med munden end andre børn. Mange børn vil dog putte ting i munden for at undersøge dem på denne måde indtil de er ca 3 år gamle - det er derfor at småt legetøj ikke er beregnet til børn under 3 år .. :) Og igen, han er jo ikke ret gammel :)
Nogle børn kan have glæde af mundmotorisk stimulation og måske har jeres dreng det .. En ergoterapeut vil kunne tilbyde dette og give jer små øvelser, som I kan lave med jeres dreng ... Ergoterapeuter med uddannelse indenfor sansemotorik / sanseintegration kan hjælpe jer. Det kunne måske hjælpe, så han ikke tygger sine sutter i stykker. Jeg har også hørt at kranio-sakral terapeuter nogle gange kan hjælpe med mundmotorik ... dette er naturligvis mere alternativt ... :)
Det er vigtigt at I giver ham mad, der skal tygges, så han får mad med masser af bid og som kræver tyggemodstand. Det er vigtigt at lysten til at bruge sin mund og lysten til at bide osv. stilles på mad. Så han skal ikke have for meget skemad eller blød mad og nogle gange skal I ikke skære brødet eller æblet ud i for små stykker, han må gerne bide af det og udfordres, når han spiser.
Håber at I kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske