Svar: Grådanfald
18. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Tine
Tak for dit brev :)
Der kan være flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele mine tanker med dig :)
At din dreng nogle gange bliver rigtigt ked af det, kan sagtens hænge sammen med at han lige nu er i separationsfasen. Det betyder at han er igang med at adskille sig fra dig, øver sin selvstændighed, og for at kunne gøre dette, er han nødt til at være godt tilknyttet. Man kan ikke adskille sig, hvis man ikke er knyttet til :)
Det betyder at han lige nu godt kan klynge sig ekstra meget til dig, han har ekstra meget brug for at mærke dig rent fysisk, sætte tæt hos dig, kryber nogle gange helt ind i din favn, lægger sig på din mave eller lignende og viser at han har rigtig meget brug for din nærhed og den tætte, fysiske kontakt - og andre gange skubber han dig fra dig, vil ikke have du hjælper ham, bliver frustreret, ked af det og irriteret, fordi han også gerne vil selv.
Og nogle gange ved han slet ikke hvad han vil og alt hvad du forsøger at hjælpe med, går galt, ingen ting virker rigtigt. Så vil han op, så vil han ned, så vil han have mad, så vil han ikke have mad, så viser han træthed og tegn på brug for søvn, men så vil han ikke sove osv. Og han kan i øjeblikket sende mange forvirrede signaler.
Han bliver også frustreret, når han vil noget som han ikke kan. Han lægger sig op i kravlestilling men kommer ikke fremad og når han forsøger at få fat i noget at sit legetøj og kæmper for at nå det, så får han skubbet sig den forkerte vej, det går baglæns og han kommer længere væk .. Det er frustrerende og det gør naturligt at han lige nu lidt bliver ked af det. Men nogle gange er netop frustrationen også det der giver ham det sidste skub til at forsøge igen og det så pludselig lykkes for ham - så igen er det vigtigt at møde ham og hjælpe ham, være der for ham, men også give ham mulighed for at prøve selv, mulighed for at lære, selvom det er hårdt arbejde og rigtigt svært for ham.
Han lader sig måske også let forstyrre, når han skal spise og får derfor ikke altid indtaget helt det mad han har brug for. Han vil selv, men mestrer ikke at spise helt nok og vil heller ikke mades .. Og netop kosten og indtaget af mad har også stor betydning for hans humør og hans overskud til at møde dagen. Han har brug for mange måltider dagen igennem.
Når børn pylrer og brokker sig meget dagen igennem, så kan det være fornuftigt at se på kostens sammensætning samt jeres rytme for dagen. Du kan måske ved at tilbyde lidt hyppigere måltider og have lidt struktur omkring dagen ændre lidt på hans humør.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, makrel, tun, rugnguf, sildepostej mv. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde eller kogt gulerødder, ærter, majs. suppleres gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13.30 gerne med amning eller flaske inden
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med lidt frugtmos, friske bær, evt. lidt rugbrødsdrys, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes eller flaske
Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er md til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød vil f.eks. få blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Så ud over hans alder og den udvikling din dreng går igennem lige nu, så kan det måske også hjælpe dig at gennemtænke, hvad han spiser i løbet af dagen og hvordan dagens rytme er, om I skal ind og ændre lidt på dagsrytmen lige nu, for at få skabt lidt mere overskud - og dermed mindre gråd :)
Og ja - nogle gange er det eneste du kan gøre også "bare" at sætte dig med ham, omfavne ham, lade ham mærke dig og at du er der for ham, næsten bruge din egen krop som et tæppe omkring ham .. :) fordi det er det der virker :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske