Svar: Grådanfald

18. marts 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Tine

Tak for dit brev :)

Der kan være flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele mine tanker med dig :)

At din dreng nogle gange bliver rigtigt ked af det, kan sagtens hænge sammen med at han lige nu er i separationsfasen. Det betyder at han er igang med at adskille sig fra dig, øver sin selvstændighed, og for at kunne gøre dette, er han nødt til at være godt tilknyttet. Man kan ikke adskille sig, hvis man ikke er knyttet til :)

Det betyder at han lige nu godt kan klynge sig ekstra meget til dig, han har ekstra meget brug for at mærke dig rent fysisk, sætte tæt hos dig, kryber nogle gange helt ind i din favn, lægger sig på din mave eller lignende og viser at han har rigtig meget brug for din nærhed og den tætte, fysiske kontakt - og andre gange skubber han dig fra dig, vil ikke have du hjælper ham, bliver frustreret, ked af det og irriteret, fordi han også gerne vil selv.

Og nogle gange ved han slet ikke hvad han vil og alt hvad du forsøger at hjælpe med, går galt, ingen ting virker rigtigt. Så vil han op, så vil han ned, så vil han have mad, så vil han ikke have mad, så viser han træthed og tegn på brug for søvn, men så vil han ikke sove osv. Og han kan i øjeblikket sende mange forvirrede signaler.

Han bliver også frustreret, når han vil noget som han ikke kan. Han lægger sig op i kravlestilling men kommer ikke fremad og når han forsøger at få fat i noget at sit legetøj og kæmper for at nå det, så får han skubbet sig den forkerte vej, det går baglæns og han kommer længere væk .. Det er frustrerende og det gør naturligt at han lige nu lidt bliver ked af det. Men nogle gange er netop frustrationen også det der giver ham det sidste skub til at forsøge igen og det så pludselig lykkes for ham - så igen er det vigtigt at møde ham og hjælpe ham, være der for ham, men også give ham mulighed for at prøve selv, mulighed for at lære, selvom det er hårdt arbejde og rigtigt svært for ham.

Han lader sig måske også let forstyrre, når han skal spise og får derfor ikke altid indtaget helt det mad han har brug for. Han vil selv, men mestrer ikke at spise helt nok og vil heller ikke mades .. Og netop kosten og indtaget af mad har også stor betydning for hans humør og hans overskud til at møde dagen. Han har brug for mange måltider dagen igennem.

Når børn pylrer og brokker sig meget dagen igennem, så kan det være fornuftigt at se på kostens sammensætning samt jeres rytme for dagen. Du kan måske ved at tilbyde lidt hyppigere måltider og have lidt struktur omkring dagen ændre lidt på hans humør.

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen 7: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, vand af ...

Annonce

... kop

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, makrel, tun, rugnguf, sildepostej mv. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde eller kogt gulerødder, ærter, majs. suppleres gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop

Puttes til middagslur ca kl. 13.30 gerne med amning eller flaske inden

Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med lidt frugtmos, friske bær, evt. lidt rugbrødsdrys, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop

Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes eller flaske

Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.

Serotonin er et af de stoffer som er md til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.

Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød vil f.eks. få blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.

Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.

Så ud over hans alder og den udvikling din dreng går igennem lige nu, så kan det måske også hjælpe dig at gennemtænke, hvad han spiser i løbet af dagen og hvordan dagens rytme er, om I skal ind og ændre lidt på dagsrytmen lige nu, for at få skabt lidt mere overskud - og dermed mindre gråd :)

Og ja - nogle gange er det eneste du kan gøre også "bare" at sætte dig med ham, omfavne ham, lade ham mærke dig og at du er der for ham, næsten bruge din egen krop som et tæppe omkring ham .. :) fordi det er det der virker :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.