Svar: Hvordan hjælper vi hende til at finde ro?
15. marts 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Jeg tænker to ting - for det første synes jeg du skal tale med jeres læge om at få en henvisning til en øjenlæge, så I kan få tjekket jeres datters syn. Når man har børn, der tumler rundt, som du beskriver - rammer ved siden af skamlen, støder ind i dørkarmen osv. så er det relevant at tjekke øjnene.
Og derudover tænker jeg - mon ikke jeres datter kunne have glæde af at blive set af en fysio- eller ergoterapeut med speciale i børn og i sanseintegration. Jeres datter lyder faktisk til at kunne have glæde af sansemotorisk træning.
Sansemotorisk træning er lidt ligesom at lege. Ofte skal børnene gennemgå forhindringsbaner, de skal hoppe, gynge, køre, kaste og de synes det er sjovt, selvom det naturligt også er hårdt, fordi de bliver udfordret, der hvor de har det svært. Jeg kunne godt forestille mig at en del af jeres datters træning kunne være at hun skulle have stimuleret sine sanser, ved at blive børstet med en speciel børste (på kroppen), rullet ind i et tæppe, få massage med en bold osv.
Når børn har sansemotoriske problemer, så kan det vise sig på forskellig måde. Nogle børn bliver meget urolige, næsten hyperaktive og har meget svært ved at sidde stille. Andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro.
Børn med sansemotoriske problemer, vil ofte have rigtig svært ved at kontrollere deres krops bevægelser og de har meget svært ved at fornemme deres krop - det er derfor arme, hænder og ben ofte hele tiden er i bevægelse. De vil ofte også have svært ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner. Dette bliver naturligt mere og mere tydeligt, jo ældre barnet bliver - men måske handler den måde jeres ældste datter er omkring lillebror på (tillykke med ham) ikke kun om jalousi, men også om at hun har svært ved at fornemme sig selv og fornemme ham og de grænser der naturligt er.
Jeg synes du skal prøve at søge på nettet og finde ud af om ikke der i privat regi, findes mulighed for sansemotorisk træning i det område hvor I bor.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske