Brev:
Hvordan hjælper vi hende til at finde ro?
15. marts 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hvordan hjælper vi hende til at finde ro?
Kære Helen.
Min datter bliver voldsomt motorisk urolig især når hun bliver træt. Det viser sig på mange forskellige måder. Hun er hele tiden i bevægelse. Hun sidder uroligt på stolen når hun spiser, hun træder op på skammelen på badeværelset uden at se hvor den står for så at falde ned, vælter rundt når hun går, så hun f.eks går ind i dørkarme, myrer rundt når hun sidder på skødet efter aftensmad, kravler op og ned, myrer rundt hvis vi forsøger at slappe af med at læse bog, suser fra det ene lejetøj til det andet, karter rundt når hun skal have nattøj på, børstet tænder osv.
Vi kan se på hende, at hun ikke har det rart når hun har det sådan og ikke kan finde ro, så vi vil så gerne hjælpe hende. Det er typisk hvis hun er meget træt sent på dagen eller før middagslur, men det kan også forekomme f.eks om morgenen eller hvis hun er sulten
Jeg ved ikke, hvad du mere skal vide for at ”vurdere” situationen, så nu skyder jeg bare fra hoften:
Der er ingen sammenhæng med, om det har været en rolig eller overstimuleret dag, eller om hun har spist sundt eller usundt. Hun har tidligere haft svært ved at falde i søvn, efter vores vurdering, havde hun svært ved at give slip, men det går rigtig fint nu. Hun kalder måske nogle gange, men falder i søvn selv og sover typisk indtil tidlig morgen hvor hun kommer ind i smørhullet. Hun er nok ved at slippe middagsluren nu, men det har heller ingen sammenhæng med hendes uro, hun sover nok timer i døgnet og er frisk når hun vågner.
Hun er en meget begavet pige, sprogligt meget lang fremme, trives godt både vækstmæssigt og socialt. Hun blev storesøster for 7 mdr siden (uroen var også til stede inden) hun er relevant jaloux og kan være lidt voldsom, men er også glad, kærlig og hjælpsom overfor ham. Hun har børneeksem (kløe kan give uro) men hun bliver smurt efter alle kunstens regler og har for det meste en fin hud.
Skal jeg sætte en finger på hendes udvikling skulle det være at hun løber lidt stift og babyagtigt og endnu ikke kan stå på ét ben (det har jeg læst, at man skal kunne når man er 3 år) men i øvrigt var hun hurtig motorisk som baby. Hun kan sagtens koncentrere sig når hun vil, kan lægge puslespil og sidde med dukker el lign i lang tid og nørkle med et eller andet. Vi bruger fjernsynet med alderssvarende udsendelser til at give hende ro de eftermiddage hvor det er slemt. Det hjælper hende helt tydeligt, så her sidder hun stille og hun kan endda være svær at komme i kontakt med. I børnehaven har de beskrevet at ”hun har jo de her lidt hurtige bevægelser”.
Vi har hvad jeg vil kalde alderssvarende konflikter og hun kan blive voldsomt ked af det ved misforståelser eller irettesættelser, men det mener jeg er normalt. Desværre giver hendes uro også en del yderligere konflikter, fordi vi konstant må bede hende sidde stille, slappe af, høre efter osv. Og det kan hun simpelt hen ikke, når hun er urolig.
Vi havde held med at bruge din ”drilleblære” da hun smed bleen så nu prøver vi at tiltale ”spilopperne i numsen” på lidt samme måde. Men det rykker ikke rigtigt og vi vil så gerne hjælpe hende til at finde ro og håndtere trætheden. Håber du har nogle bud på hvordan vi kan gribe det an.
Med venlig hilsen
Louise