Svar: Når mor er væk
12. marts 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Børn har oftest både mor og far som primære omsorgspersoner og det betyder at den ene kan være der for barnet, trøste, berolige og hjælpe, når den anden ikke er der. Hun er knyttet rigtig fint til jer begge.
Jeres datter har det der kan kaldes for en sansemæssig hukommelse. Hun kan godt huske og har en aktiv hukommelse, men hun husker med sine sanser. Du vil f.eks. se at når du lægger hende i dine arme, så ved hun at det er tegn til at spise, hun viser tydeligt glæde over, hvad der nu skal ske. Ikke fordi hun husker mælken eller flasken bevidst, men med sine sanser - måden hun lægges på, berøres på, det hun ser dig gøre, duften af mælk osv. giver hende en erindring om at det er spisetid.
Og hun kan naturligvis godt savne dig, duften af dig, din stemme, din berøring osv. når du ikke er der. Det betyder ikke at hun ikke også er glad for sin far og alt det han gør, men hun kan godt savne måden du gør ting på. Hun ved ikke at du kommer igen og kan ikke forholde sig til tid, men kan altså godt savne dig - og det vigtigste her er netop at hun har en som elsker hende, tager sig af hende og er der for hende, så hun stadig kan være fuldstændig tryg, når du ikke er der :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske