Svar: Pusletid
10. marts 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Teresa
Tak for dit brev :)
Børn udvikler still og roligt mere selvstændighed og et af de steder, hvor de viser at de gerne vil selv, er når de skal skiftes. Og for mig lyder det som om at protesten mod at være på puslebordet, handler om at han øver sig i at sige "nej!" og øver sig i at være mere selvstændig.
Det kan være en rigtig god idé at holde en pause fra puslebordet i en periode, og lade ham stå på gulvet og blive skiftet. Du kan med fordel bruge buksebleer der kan trækkes op og ned som et par underbukser og det at han kan få lov til at stå op kan gøre det lidt mere acceptabelt at blive skiftet og samtidig kan det også gøre at han vil acceptere at blive lagt på puden, når det så er nødvendigt. En tisse ble kan godt skiftes stående og han behøver ikke blive vasket hver gang han bliver skiftet, hvis han kun har tisset. Har han lavet afføring skal han naturligvis lægges på puslepuden og vaskes osv. som er nødvendigt.
Det vil også være en rigtig god idé at inddrage ham i skiftningen, så han føler at han har medbestemmelse og er med i det der foregår. Lige nu oplever han sandsynligvis at du skifter ham, når du vil - han mærker ikke behov for en ren ble - og oplever derfor at det er noget du bestemmer fuldt ud og det protesterer han så imod.
Prøv at gøre ham aktiv i puslingen ved at han f.eks. selv løfter numsen, så du kan lægge bleen under ham. lad ham også selv prøve at vaske med en klud og lad ham også selv prøve at få lidt creme på fingrene og selv komme cremen på. Jo mere han føler at han selv er med, jo mere vil han sandsynligvis acceptere det igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske