Pusletid

10. marts 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Pusletid

Hej Helen

Vores søn er en dejlig, kærlig og hjælpsom lille dreng, men når han finder ud af, at han skal skiftes, farer der noget i ham og han begynder at græde og vride sig. Vi har altid prøvet at gøre pusletiden til en hyggelig stund og han har altid fået lov til at få noget legetøj med derud (på badeværelset) og han får lov til at lege med sin hårbørste, cremer o.a., hvis det er det, han har lyst til. Han er aldrig faldet ned fra puslepuden eller på anden måde haft et traume ifm. bleskift. Det udvikler sig ofte til noget af en kamp, der selvfølgelig er hård for os forældre, men mest af alt er det synd for ham, at han har så dårlig en oplevelse med det, for vi vil jo bare gerne gøre det hyggeligt for ham.

Han har længe været meget forkølet og næsen har været stoppet, så jeg har overvejet om det kan skyldes, at det er ubehageligt for ham at ligge på ryggen, men det kan ikke være ...

Annonce

... derfor, da vores dagplejemor siger, at det er helt anderledes hos hende. Der ligger han stille og roligt på puslepladsen og hjælper til med tøj og ble.

Vores pusleplads er på badeværelset, hvor vi har en lang bordplade. Der er masser af plads og det er lige ved siden af håndvasken, hvilket er meget praktisk. Indtil for kort tid siden, havde vi alle pusletingene (cremer, engangsklude, osv.) stående ved siden af puslepuden, men det har vi nu flyttet, da han kravlede over til det, hvilket er for farligt. Jeg tænker ikke, at det har noget med puslepladsen eller dens pladsering at gøre, for jeg har prøvet at skifte ham en dag, jeg skulle hente ham fra gæstepleje og der var problemet det samme.

Jeg synes, at vi har gjort alt, hvad vi kunne, men intet hjælper. Derfor håber jeg, at du kan give os nogle gode råd til, hvordan vi vender pusletid til en hyggestund.

På forhånd tak!

Teresa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder