Svar: Kan virke ulykkelig og utilfreds
29. februar 2012
Alder:
14 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og rigtig dejligt at høre at det med søvnen lige nu fungerer godt hos jer - super! :) Nyd det! :)
Der kan være rigtig mange gode grunde til at din dreng virker utilfreds og kan blive helt ulykkelig i forskellige situationer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
For det første er han stadig så lille at han ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig. Han har endnu ikke bevidsthed om at du er i køkkenet, når han er i stuen og når han ikke kan se dig, så føler han sig forladt og alene. Derfor er det vigtigt at du tager ham med dig og også viser ham at du er der, motiverer ham til at søge dig, når du laver praktiske ting derhjemme, så han stille og roligt fornemmer at du ikke er forsvundet.
Sæt ham også i den høje stol og lad ham være med i de ting du laver. Når du laver mad, ordner vasketøj osv. så kan det være rart for ham at komme op i højden og sidde hvor han kan se, hvad det er du foretager dig :)
Når du går i køkkenet og han er i stuen og opdager at du går - så stik hovedet hen og sige "hej skat, jeg er lige her, kom herud" osv. så han bliver opmærksom på at han kan søge dig, at du ikke er forsvundet.
Leg gemmeleg med ham, så han på samme måde får en bevidsthed om at du ikke forsvinder, selvom du ikke kan ses - I forældre kan skiftes til at gemme jer og sammen med den anden kan han så finde den af jer, der har gemt sig. I kan sige lyde og gå efter lyden, så han også lærer at lytte efter om der er nogen :)
Også hans indtag af mad har betydning for humøret. Når børn pylrer og brokker sig meget dagen igennem, så kan det være fornuftigt at se på kostens sammensætning samt jeres rytme for dagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. ca 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, makrel, tun, rugnguf, sildepostej mv. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde eller kogt gulerødder, ærter, majs. Det kan også være agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Må også gerne få varm middagsmad til frokost - kød, fisk, grøntsager, ris, pasta osv. er vigtigt her. Vand af kop
Tilbydes en banan og letmælk af kop og puttes til middagslur ca kl. 14 som nu.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med lidt frugtmos, friske bær, evt. lidt rygbrødsdrys, lidt müsli eller lignende, frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop
Før aftensmad: Imens du laver aftensmad, kan han tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Letmælk af kop.
Tilbydes evt. en godnatgrød som en del af putteritualet og puttes til natten med godnathistorie eller lignende.
Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er md til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Og det er super at din dreng er glad for dette og både spiser sin grød og fars havregryn :) Jeg anbefaler ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Så måske handler jeres drengs utilfredshed og manglende overskud også om at han har brug for flere små måltider dagen igennem ... :) Du skriver at han spiser godt og er glad for mad, men måske skal han have maden sammensat lidt anderledes :)
Og når alt dette er sagt, så skyldes det måske også at han stadig ikke er så mobil. Du fortæller at han ofte har det bedst, hvis han er på din mands arm og bæres rundt og det er naturligvis også rigtig hyggeligt, men han skal også bruge sig selv. Og det er naturligt frustrerende, når der er rigtig meget han gerne vil - men endnu ikke mestre. Når han mærker at han ikke kan, så bliver han naturligt ked af det og fortvivlet og kan virke sur :)
Læs gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" om små børns følelser og behov og hvad det er der sker med ham lige nu :)
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske