Svar: Kan virke ulykkelig og utilfreds

29. februar 2012

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pernille

Tak for dit brev og rigtig dejligt at høre at det med søvnen lige nu fungerer godt hos jer - super! :) Nyd det! :)

Der kan være rigtig mange gode grunde til at din dreng virker utilfreds og kan blive helt ulykkelig i forskellige situationer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)

For det første er han stadig så lille at han ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig. Han har endnu ikke bevidsthed om at du er i køkkenet, når han er i stuen og når han ikke kan se dig, så føler han sig forladt og alene. Derfor er det vigtigt at du tager ham med dig og også viser ham at du er der, motiverer ham til at søge dig, når du laver praktiske ting derhjemme, så han stille og roligt fornemmer at du ikke er forsvundet.

Sæt ham også i den høje stol og lad ham være med i de ting du laver. Når du laver mad, ordner vasketøj osv. så kan det være rart for ham at komme op i højden og sidde hvor han kan se, hvad det er du foretager dig :)

Når du går i køkkenet og han er i stuen og opdager at du går - så stik hovedet hen og sige "hej skat, jeg er lige her, kom herud" osv. så han bliver opmærksom på at han kan søge dig, at du ikke er forsvundet.

Leg gemmeleg med ham, så han på samme måde får en bevidsthed om at du ikke forsvinder, selvom du ikke kan ses - I forældre kan skiftes til at gemme jer og sammen med den anden kan han så finde den af jer, der har gemt sig. I kan sige lyde og gå efter lyden, så han også lærer at lytte efter om der er nogen :)

Også hans indtag af mad har betydning for humøret. Når børn pylrer og brokker sig meget dagen igennem, så kan det være fornuftigt at se på kostens sammensætning samt jeres rytme for dagen.

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen 7.30: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, letmælk af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur kl. ca 10

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, makrel, tun, rugnguf, sildepostej mv. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde eller kogt gulerødder, ærter, majs. Det kan også være agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Må også gerne få varm middagsmad til frokost - kød, fisk, grøntsager, ris, pasta osv. er vigtigt her. Vand af kop

Tilbydes en banan og letmælk af kop og puttes til middagslur ca kl. 14 som nu.

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med lidt frugtmos, friske ...

Annonce

... bær, evt. lidt rygbrødsdrys, lidt müsli eller lignende, frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop

Før aftensmad: Imens du laver aftensmad, kan han tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Letmælk af kop.

Tilbydes evt. en godnatgrød som en del af putteritualet og puttes til natten med godnathistorie eller lignende.

Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.

Serotonin er et af de stoffer som er md til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Og det er super at din dreng er glad for dette og både spiser sin grød og fars havregryn :) Jeg anbefaler ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.

Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.

Så måske handler jeres drengs utilfredshed og manglende overskud også om at han har brug for flere små måltider dagen igennem ... :) Du skriver at han spiser godt og er glad for mad, men måske skal han have maden sammensat lidt anderledes :)

Og når alt dette er sagt, så skyldes det måske også at han stadig ikke er så mobil. Du fortæller at han ofte har det bedst, hvis han er på din mands arm og bæres rundt og det er naturligvis også rigtig hyggeligt, men han skal også bruge sig selv. Og det er naturligt frustrerende, når der er rigtig meget han gerne vil - men endnu ikke mestre. Når han mærker at han ikke kan, så bliver han naturligt ked af det og fortvivlet og kan virke sur :)

Læs gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" om små børns følelser og behov og hvad det er der sker med ham lige nu :)

Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire