Svar: Konstant pylret og irritabel dreng - hvad er der galt mon?

5. februar 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din lille dreng og også tak for din åbenhed omkring hvor hårdt det er ... :)

Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig, for der er flere ting der kan spille ind hos jer og måske er det et sammensurium af netop det hele, og derfor at det virker ekstra svært ...

For det første er der naturligvis problematikken omkring ørerne. Og det er her rigtig godt at du bestilte tid hos en ørelæge. Det kræver aldrig henvisning at få sit barn set af en ørelæge og det kan derfor gøres uden at man behøver kontakte egen læge. Og ørelæger kan naturligt nogle andre ting, end egen læge kan :)

Det kan naturligvis ikke udelukkes at væsken på ørerne både påvirke din drengs sprog. Men det skulle drænene gerne hjælpe på. væske i ørerne kan også påvirke balancen og gøre at han måske føler sig svimmel eller falder ...? Det kan gøre ondt, især når han ligger ned og ofte om natten, når han skal sove, men det kan naturligt også give alment ubehag i løbet af dagen. Et grædende og meget pylret barn kan godt have ondt i ørerne.

Derudover spiller kosten også ind på jeres drengs humør. Og I fortæller at han spiser sparsomt og det er vigtigt at I sætter ind her. Han skal ikke spise meget, men han skal tilbydes mange små måltider dagen igennem. Han skal have morgemad, frokost og aftensmad og han skal have mellemmåltid formiddag og eftermiddag og måske endda et "før aftensmåltid" og også en "godnatgrød". Mange små måltider hele dagen igennem.

Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og også forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Disse ting bør han tilbydes i hvert fald to gange dagligt - frokost og aften.

Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.

Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.

Så med til at sikre godt humør hører altså også en god sammensat kost for dagen.

Derudover så er der hele problematikken med at han græder, når han passes om dagen. Det lyder for det første som om at han savner jer rigtig meget og det kan man naturligvis godt forstå. Det lyder også som om at den private børnepasser synes han er lidt svær at passe og det er meget vigtigt at hun og I ikke afviser ham. Når han klynger sig så er det fordi han har brug for jer, så har han brug for at blive taget op og holdt om, brug for at blive set og hørt og hvis han afvises "nu må du lige vente lidt!", "hold nu op med det piveri!" eller lignende, så vil han naturligt blive ekstra ked af det og klynge sig endnu mere ...

Det er først nu, hvor han er 16 måneder at han begynder at have en lille smule bevidsthed om at I ikke har forladt ham, selvom han ikke kan se jer. Det er først nu at han begynder at forstå at I kommer efter ham igen. Men han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til tid, han ved ikke om I ...

Annonce

... kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer, og han ved ikke hvor I går hen når I går - I forsvinder bare. Og det er naturligt hårdt for ham. Det stresser ham og det gør naturligt også at han græder ekstra meget. Det er meget vigtigt at han, når han passes, bliver passet af en som kan rumme ham og være der for ham 100 pct. så han kan føle sig fuldstændig tryg og passet på ...

Og så er der også det med uroen. At han kaster med maden, mangler tålmodighed, protesterer over at være fastspændt, protesterer over i det hele taget at blive holdt om og rørt ved .. Jeg tror ikke jeres dreng har ADHD og i hvert fald er det alt for tidligt at sætte en sådan diagnose på et barn. Meget af det I fortæller er helt normalt for alderen, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om jeres dreng måske har problemer med sanseintegration...

Når vi skal forholde os til verden, så bruger vi vores sanser. Alle vores sanser - vores følesans, balancesans, vores evne til at mærke andre og mærke os selv, vores høresans osv. Det hele hænger sammen og vi er dybt afhængige af at vores sanser fungerer godt, når vi skal forholde os til den verden vi lever i.

Som du beskriver Felix, så lyder det som om at han generelt har lidt svært ved at forholde sig til verden. Han har svært ved at møde andre, han har svært ved skift i hverdagen - jeg får indtryk af at når der har været og når der er aktiviteter og forskellig uro omkring ham, når han møder nye ting, nye udfordringer, så har det været og er stadig rigtig svært for ham. Og jeg tænker, at det jo godt kan handle om at han netop i disse situationer, bruger alle sine sanser og at hans sansemæssige bearbejdning derfor ikke fungerer optimalt.

Nogle børn har problemer med en enkelt sans, andre børn har problemer med flere sanser og når jeg læser jeres brev og beskrivelse af jeres dreng, så slår det mig, at han måske har et problem her ... Altså at hans gråd og altid "ked af det hed" bunder I at han har rigtig svært ved at bearbejde alle de sanseindtryk han får.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der findes ergoterapeuter som har specialiseret sig i at hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer og hvor man gennem leg får stimuleret barnet sanser og styrker barnet. Nogle børn reagerer med at være meget tilbageholdende og meget forsigtige og her vil træningen gøre at barnet begynder at bruge sig selv mere og i det hele taget ændre adfærd. De får mere mod og tør pludselig kaste sig mere ud i leg - og tør pludselig også lege mere med andre børn og tør eller er pludselig i stand til at være med andre i større forsamlinger ...

Andre børn vil være motorisk meget aktive og kan virke lidt voldsomme i deres adfærd og i deres udtryk, måske som udtryk for at mærke bedre og her kan barnet efter sansemotorisk træning opleves mere rolig, mere glad og man kan tydeligt fornemme at barnet ikke overvældes af verden på samme måde. Ofte mærker man også at barnet begynder at ville holdes op, ville kærtegnes, det bliver dejligt og er pludselig muligt at sidde og putte og få et knus og falde til ro ...

Jeg synes I skal prøve at undersøge og læse lidt om børn med sanseintegrationsproblemer og se om det måske er her I skal sætte lidt ind, for at få en gladere dreng - sammen med de øvrige ting, som jeg jo også har nævnt :) Som jeg startede med at skrive, så tror jeg at flere ting spiller ind hos jer ...

Stort knus fra mig og håber jeg har givet lidt ro, så tårerne kan tørres væk fra dine kinder .. :)

Håber du kan bruge dette videre og rigtig meget held og lykke - og også stort tillykke med at du venter dig igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far