Svar: Lav apgarscore og senfølger
Kære K
Når et barn bliver født, så laver enten læge eller jordemoder det der kaldes en Apgarscore. Det er en scoring af barnets tilstand lige efter fødslen og man vurdere 5 forskellige ting:
1. Barnets reflekser. Det vurderes om barnet reagerer på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.
2. Barnets puls - det vurderes om barnet hjerte slå og hvor hurtigt det slår og hvor regelmæssigt det slår
3. Barnets vejrtrækning. Det vurderes hvorvidt barnet trækker vejret - om vejrtrækningen er regelmæssig og om barnet trækker vejret, som man skønner barnet bør
4. Barnets muskeltonus. Det vurderes om barnets muskler er spændstige eller om barnet ligger slapt og apatisk
5. Barnets hudfarve. Det vurderes om barnet har fin hud eller om barnet f.eks. er meget blå, som tegn på at barnet ikke har det så godt.
Alt efter hvordan barnet reagerer får barnet mellem 0 og 2 point. Hvis barnet scorer max point har barnet fået 10 point. Hvis barnets apgar score er lav, holder personalet lidt ekstra øje med barnet. Jordemoderen og lægen ser på barnet med bestemt tidsinterval og står der f.eks. 10/1, 10/5 på føde journalen, så har barnet scoret 10 point efter 1 minut og 10 point efter 5 minutter.
Hos jer står der 2/1, 7/3 og 10/5. Det betyder at din dreng har scoret 2 efter 1 minut, 7 efter 3 minutter og 10 efter 5 minutter. Og det tyder jo på at han har haft en lidt svær start, men har dog rettet sig forholdsvist hurtigt. De har dog skønnet det nødvendigt at lægge ham på neonatalafdeling og har også valgt at hjælpe ham med vejrtrækningen det første døgn til halvandet efter fødslen og det lyder som om at man har gjort det helt rigtige.
Der er jo desværre aldrig nogen der kan sige hvordan vores børn vil udvikle sig og deres udvikling er et samspil af mange faktorer. Man kan ...
... naturligvis ikke udelukke at den lidt hårde start på livet kan og vil kunne påvirke din dreng, modsat så kan man heller ikke sige at hvis han får problemer, så skyldes det hans apgar-score. Der er rigtig mange ting der spiller ind.
Det er altid rart, hvis vi kan finde en årsag eller en forklaring på at vores børn reagerer som de gør - for hvis vi kender årsagen, så kan vi også lettere hjælpe og støtte dem videre. Men nogle gange så ved vi ikke hvorfor og jeg tror faktisk det er vigtigt at vi en gang imellem bare accepterer at der ikke er en forklaring og at vi i stedet ser på "hvad kan vi så gøre nu?" - for det er jo håndgribeligt og noget vi kan tage fat i og reagere på.
Så hvis din dreng er utryg i visse situationer, hvis han er meget følsom og reagerer meget på skift og nye udfordringer, så finder du måske ikke altid ud af hvorfor - men må alligevel handle og forsøge og støtte og guide ham, der hvor du nu fornemmer at han har særligt brug for det.
Og så tror jeg også at vi altid er lidt bange for "hvordan det nu skal gå" vores børn, for der er jo ikke noget som betyder mere end at de har det godt. Hvis børnene ikke har det godt, så har vi det heller ikke godt. Intet er mere vigtigt. Og det er naturligt en ny situation for jer alle sammen, når jeres dreng skal starte i skole. du skal naturligvis gøre dig nogle overvejelser omkring, hvorvidt han er parat eller om han skal vente lidt og naturligvis tale med børnehaven omkring deres vurdering. Udgangspunktet her må være "hvad tjener ham bedst nu?", for du kan ikke vurdere ud fra hvad du evt. tænker der sker i fremtiden.
Skift er altid svære og det er svært, når børnene vokser op og vi skal slippe dem mere og mere og de skal stå op egne ben - men det går jo som regel rigtig fint :)
Stort knus herfra og rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad
De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. april 2024 | Udvikling | 3 år
Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...
11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Toårig dreng og sproglig støtte
Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...
5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...
2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.
Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....
27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...
Viden om børn:
Klapvogn - køb af klapvogn
Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.
En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...
Renlighed
Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.
De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.
At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.