Svar: Sibarn
20. januar 2012
Alder:
22 mdr.
Hej med jer
Det er rigtig godt at I har fået jeres datter set af en ergoterapeut, som ved noget om sanseintegration og som også har sat behandling igang :) Det lyder som om at det vil hjælpe jer og jeres datter rigtig meget.
Og ja - der er bestemt specielle hensyn at tage. Måske skal jeres datter mødes lidt som et barn født før tid - for nogle af de ting hun reagerer på og måden man skal møde hende på, kan højst sandsynligt godt sammenlignes med de råd man ofte bør følge, når man er forældre til et for tidlig født barn.
Det betyder at hun f.eks. kan have rigtig svært ved at være i større forsamlinger, at for meget støj og larm gør hende utryg og ked af det - det er for voldsomt for hende. Hun vil trives bedre, hvis I kun er få mennesker sammen af gangen, ligesom det sandsynligvis ikke vil være rart for hende at gå til svømning i en stor åben svømmehal eller til gymnastik eller rytmik i en stor gymnastiksal.
Det betyder ikke at hun ikke kan gå til babysvømning eller til gymnastik, for det kan hun sandsynligvis godt. men det betyder at det er vigtigt at det sker under mere private former - et mindre og mere overskueligt sted, hvor der måske kun er mellem 5-10 børn på et hold og hvor lydniveauet naturligt holdes nede.
Det betyder også at det måske kan være meget voldsomt for hende at være i vuggestue hver dag og hun kan have glæde af alt det I skriver, længere weekend, kortere dage, flere fridage osv. Det hele kan sandsynligvis ikke lade sig gøre, I skal jo også arbejde og trods alt tjene penge, så I må gøre det I kan, med de muligheder I nu engang har men umiddelbart så tænker jeg, at det sandsynligvis ville være rigtig dejligt for hende med en fridag midt i ugen, så hun kun er af sted to dage, hjemme i en dag, af sted to dage og hjemme to dage. Det kan være en rigtig god løsning. Det kan også være at hun generelt vil trives bedst med at alle dage er korte dage og at hun hver dag hentes kl. 15 ... :)
Som det er lige nu har hun sandsynligvis ikke brug for at gå til noget, men vil have nok i at være i vuggestue og at I så slapper af og bare er hjemme, når I netop er hjemme. Ikke for meget uro, heller ikke gæster, besøg hos andre osv. Bare være hjemme og finde ro :)
Med hensyn til jeres familie og forståelse for at jeres lille pige slet ikke kan magte når og hvis de kilder, nusser osv. for meget, så er I nødt til at sætte jer ned og tage denne snak. I er nødt til at forklare stille og roligt at I har været til en ergoterapeut, som nu har givet jer nogle øvelser I skal lave. At jeres pige reagerer meget på ydre stimuli og at hun har brug for lidt afstand. I skal naturligvis anerkende deres lyst til at være med hende, og at det jo er fordi de synes hun er sød og dejlig, at de gerne vil kilde og nusse hende. Prøv at fortælle, hvad de kan gøre i stedet - at de f.eks. gerne må sidde med hende stille på skødet og kikke i en bog eller bygge små puslespil osv. Prøv at forklare at det er vigtigt at hun også tager initiativet og at de respekterer hendes behov for lige at se tingene lidt an ...
Bedsteforældre og andre vil hende naturligt det bedste og derfor vil de normalt sagtens kunne forstå det, hvis I forklarer det stille og roligt .. :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske