Svar: Den lille hvalp
10. januar 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Som udgangspunkt er det helt naturligt at børn putter ting i munden og bruger deres mund til at undersøge og udforske med. Det er også helt naturligt at de gerne vil tygge, gumle og bruge deres gummer ... og der er naturligvis en grund til at vi voksne godt ved hvordan jord, rustne søm og viskelæder smager ... :)
Derfor skal din dreng til en vis grad naturligt have lov til at bide og smage på ting og undersøge ting med munden, men han skal naturligvis ikke spise plastikpose, bøger og sko ...
Det er rigtig vigtigt at du giver ham mulighed for at få sit behov for at tygge stillet med fødevarer og at du vælger mad, som naturligt appellerer til at han bruger sine tænder og sine gummer og kæbemuskler.
Da han nu er 11 måneder, vil han sandsynligvis have glæde af at få større stykker brød som han selv kan bide af i stedet for at du giver ham hapsere. Han kan sagtens få en kvart eller en halv bolle at spise selv, eller du kan give ham et kvart stykke rugbrød eller en klapsammen-mad som han kan gumle sig igennem.
Også let kogte grøntsager i større stykker, grove brødskorper, stykker af knækbrød, tvebakker og lignende kan være godt at bide af. Større stykker af frugt som han både skal bide af og sutte saften ud af vil være rigtig godt. Jo mere mad med bid du kan give ham, jo bedre er det.
Det er også vigtigt at du ikke giver ham alt for meget opmærksomhed, når han bider i ting og ikke skælder for meget ud, for det kan forstærke hans lyst til at bide ekstra meget. Prøv i stedet at aflede ham og tilbyd ham så konsekvent et alternativ. Når du ser at han har lyst til at bide, så sig "er du sulten" og giv ham så lidt mad og noget at tygge og gumle på, som er beregnet til det.
Måske har han også et stort suttebehov - bruger han sut? Måske vi han være glad for en bidebamse. Den kan han både bid i men også bruge som puttebamse, når han skal sove og som substitut for mor, hvis han skal passes af andre ... :)
Du skal være meget opmærksom på at fjerne ting, som han bevidst søger for at bide, hvis det kan være farligt for ham. Det kan f.eks. være farligt at bide et stykke af en plastikpose, så det er vigtigt at han ikke kan få fat i plastposer. De skal være uden for hans rækkevidde :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske