Svar: Vækst - 18 mdr.
9. januar 2012
Alder:
18 mdr.
Kære Heidi
Jeg kan godt se, når jeg kikker på kurverne, at din dreng er faldet i sin højdekurve, og at han iøvrigt har ligget stabilt lidt højere på kurven.
Jeg kan også se at hans vægtkurve ligger stabilt og meget fint. Ser man på de to kurver sammen, så ser det naturligt ud som om at han har taget lidt på og har hævet sin kurve lidt - men det har han ikke, det er fordi han ikke er vokset helt så meget og vægten er som den hele tiden har været. Jeg lægger også mærke til at hans vægt og højde stadig passer meget fint sammen, han ligger lige nu på 85 percentilen og indenfor normalområdet og det ser umiddelbart fint ud.
Der kan være tale om at han ikke vokser helt så meget i højden lige nu - og at det er okay. Det behøver på ingen måde at være alarmerende. Børn vil ofte blive oplevet at vokse i ryk, så de i en periode tager mere på i vægt og alt tøjet strammer. Og i en anden periode pludselig øger deres højde og alt tøjet stumper ... og det er normalt.
MEN det er naturligvis vigtigt at I holder øje med at han stadig vokser i højden og hvis I oplever at han falder yderligere ned på kurverne, så synes jeg I skal drøfte det med jeres læge. Altid hellere måle ham en gang for meget end en gang for lidt og få lægen til at vurdere det :)
Det kan naturligvis også have noget at sige, hvor høje I forældre selv er ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske