Svar: Sproglig udvikling, antal ord
18. december 2011
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Det lyder bestemt som om at jeres dreng er rigtig godt med i sin sproglige udvikling og det er rigtig dejligt, især når han har haft problemer med sine ører og har fået lagt dræn flere gange :)
Netop med hensyn til sprog, så er børn meget forskellige. Nogle børn taler meget hurtigt og knækker meget hurtigt koden og taler i lange sætninger. Andre børn bruger en masse energi på at udvikle sig motorisk og taler først senere og det normale har meget vide rammer.
Generelt eller gennemsnitligt kan man dog sige at når børn er omkring 1 år gamle, så vil de ofte have et aktivt ordforråd på to til fem ord, som de bruger, men de vil forstå mange flere.
Barnet udvikler sit sprog hele tiden og man kan i løbet af 12-18 måneders alderen begynde at give barnet små opfordringer som f.eks. "hvor er din sut?" eller "hent bamsen" eller lignende og barnet vil vise at det forstår, hvad man siger - pege på sutten i munden eller tage bamsen, der ligger på bordet.
Når barnet er ca. 1½ år, så begynder de at kunne huske opfordringen på afstand og barnet vil her kunne hente bamsen i et tilstødende lokale og huske at det var bamsen der skulle hentes, selvom barnet støder på andre ting undervejs. I denne alder begynder sproget også at tage lidt mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som "lys", "bil", "bold" og lignende.
Barnet begynder også at kunne pege på sine kropsdele. Hvis man siger "hvor er din næse?" så sætter barnet fingeren på næsen og siger "næse", det samme med "øje" og "mund". Barnet vil også ofte vide, hvor navlen er og løfter op i blusen og prøver at sige "navle", hvis man spørger til den.
Når børn er omkring 2 år, så vil de normalt begynde at sætte små ord sammen f.eks. "min bil", "det bar" (i betydningen der er far eller det er far). Barnet taler ofte ikke helt rent, men har mange ord der bruges lystigt. Det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2 årige stå og tale sammen, de forstår hinanden rigtig godt, men det er begrænset, hvad vi voksne forstår ...
Børns gennemsnitlige aktive ordforråd i 2 års alderen ligger mellem 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt.
De fleste 2 årige vil begynde at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og blive således mere og mere bevidst om at bruge sproget. Man taler om at der her sker en ordeksplosion og et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt ordforråd på ca. 600 ord, - gennemsnitligt betyder at nogle kan lidt mindre og andre mere.
Det 3 årige barn begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:)
Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".
Jeg håber dette hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad man sprogligt kan forvente :)
Køb også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" - den går op til 3 år :)
Rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske