Svar: Fra mor til far

7. december 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Børn vil naturligt i deres udvikling have perioder, hvor de klynger sig mere til den ene forældre end den anden og nogle gange er det mor der foretrækkes, andre gange er det far.

Der vil ofte være en periode i 8-10 måneders alderen, hvor barnet begynder at kravle og hvor man kan fornemme at barnet ofte søger forældrene og nogle gange den ene forældre mere. Der vil ofte også være en lignende periode i 13-15 måneders alderen, ofte sammenhængende med at barnet begynder at gå og opleve verden større. Igen vil barnet ofte søge enten mor eller far mere. Og også i 18-20 måneders alderen kommer der ofte en mere klyngende periode ...

Om mor eller far foretrækkes er forskelligt. Det afhænger helt af hvem der holder barsel, hvem der afleverer og henter barnet i institution/dagpleje, hvem der generelt passer barnet, skifter ble, giver mad, bader osv. i hverdagen. Og det spiller også ind, hvordan forældrene ...

Annonce

... opfører sig overfor barnet, altså hvordan man som forældre er i stand til selv at give slip og lade barnet vende sig ud mod verden ...

Det er derfor ikke sådan at man kan sige, at børn i 15 måneders alderen altid foretrækker deres far ... der er mange faktorer som spiller ind. Men børn vil naturligt have perioder, hvor de foretrækker den ene forældre mere end den anden og netop det at foretrække far, kan også være en måde at øve sig i at adskille sig lidt fra mor og det gør børn ofte naturligt i denne alder, hvor de også begynder at gå :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så har man som mor og barn haft et meget tæt og nært forhold det første år, hvor mor har været rigtig meget på banen, så vil man godt i 13-15 måneders alderen kunne opleve at barnet foretrækker far mere, måske netop for at øve adskillelsen, separationen fra mor ... Men altså ikke altid :)

Håber dette besvarer dit spørgsmål :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder