Svar: Fra mor til far
7. december 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Børn vil naturligt i deres udvikling have perioder, hvor de klynger sig mere til den ene forældre end den anden og nogle gange er det mor der foretrækkes, andre gange er det far.
Der vil ofte være en periode i 8-10 måneders alderen, hvor barnet begynder at kravle og hvor man kan fornemme at barnet ofte søger forældrene og nogle gange den ene forældre mere. Der vil ofte også være en lignende periode i 13-15 måneders alderen, ofte sammenhængende med at barnet begynder at gå og opleve verden større. Igen vil barnet ofte søge enten mor eller far mere. Og også i 18-20 måneders alderen kommer der ofte en mere klyngende periode ...
Om mor eller far foretrækkes er forskelligt. Det afhænger helt af hvem der holder barsel, hvem der afleverer og henter barnet i institution/dagpleje, hvem der generelt passer barnet, skifter ble, giver mad, bader osv. i hverdagen. Og det spiller også ind, hvordan forældrene opfører sig overfor barnet, altså hvordan man som forældre er i stand til selv at give slip og lade barnet vende sig ud mod verden ...
Det er derfor ikke sådan at man kan sige, at børn i 15 måneders alderen altid foretrækker deres far ... der er mange faktorer som spiller ind. Men børn vil naturligt have perioder, hvor de foretrækker den ene forældre mere end den anden og netop det at foretrække far, kan også være en måde at øve sig i at adskille sig lidt fra mor og det gør børn ofte naturligt i denne alder, hvor de også begynder at gå :)
Så har man som mor og barn haft et meget tæt og nært forhold det første år, hvor mor har været rigtig meget på banen, så vil man godt i 13-15 måneders alderen kunne opleve at barnet foretrækker far mere, måske netop for at øve adskillelsen, separationen fra mor ... Men altså ikke altid :)
Håber dette besvarer dit spørgsmål :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske