Svar: Hurtig start i institution

7. december 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Undersøgelser viser at når børn skal køres ind i institution eller dagpleje, så er deres niveau af stresshormoner i kroppen stærkt forhøjet. Det er helt naturligt, at det er meget hårdt og stressende for barnet, at skulle forholde sig til nye voksne, nye børn, helt nye rutiner, lugte, lyde osv.

Alt er jo nyt for barnet og der er tale om små børn, der naturligt ikke kan spørge for sig, hvis de bliver i tvivl, de er nødt til at følge med, så godt de nu kan. Der er også ofte tale om børn, der endnu ikke har nogen fornemmelse for tid, - barnet ved ikke om vi kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer, barnet har heller ingen bevidsthed om hvor vi er, vi er bare forsvundet.

Det er naturligt stressende for barnet og derfor skal man tage hensyn til det lille barn i denne situation. Men når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis bedre med 14 dages indkøring i stedet for 3 dages indkøring, ser man på mængden af stresshormon så ligger dette højt i et par måneder og så lang indkøring kan man naturligt ikke give barnet ....

Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer eller en pædagog i vuggestuen.

Det der er vigtigt, når man afleverer sit barn i institutionen er, at man hjælper barnet med at skabe tilknytning til en anden voksen, altså en sekundær omsorgsperson. Og det vil være rigtig godt, hvis du kunne aflevere din dreng i favnen på en pædagog, der så tager sig af ham, passer ham, trøster ham, leger med ham osv.

Ved at ...

Annonce

... aflevere ham i favnen på den anden så signalerer du at "nu går jeg, men xx passer på dig" og at du netop har tillid til at hun godt kan passe ham. Det er vigtigt at han mærker, at du har det godt med at aflevere ham til hende, at du er tryg ved det, for så kan han også være tryg ved det. Og så skal de to lære hinanden at kende.

Man kan naturligvis sige at de vil lære hinanden bedre at kende og det vil være lettere at aflevere efter 14 dage end efter 3 dage, netop fordi de kender hinanden bedre. Men det er modsat også vigtigt at din dreng oplever en hverdag i vuggestuen og at du ikke trækker afleveringen og indkøringen unødigt ud.

Da din dreng ikke kan klokken og ikke kan forholde sig til tid, så vil han forholde sig til tingene der sker i hverdagen og det er her ret vigtigt at han forholdsvist hurtigt både spiser og sover i institutionen. Hvis han over 14 dage lærer at du kommer, når han har været der i 2 timer, så vil hans indre ur fornemme at det er tid du kommer og han vil sidde og spejde efter dig, kikke mod døren, savne dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han derimod lærer at mor kommer, når jeg har spist og når jeg har sovet, så vil han sandsynligvis også bedre kunne slappe af, lege og være tilstede med de andre børn.

At I skal lave indkøring i løbet af 3 dage betyder naturligvis ikke at han efter 3 dage skal være 10 timer i institutionen hver dag, for det har ingen børn godt af. Og det er kun rigtig godt, hvis du kan aflevere ham sent og hente ham tidligt i en 14 dages periode og gerne længere. Men det vil være fint at han prøver både at sove der og spise der efter 3 dage og så kommer mor igen :) Hvis du har mulighed for at han kan være væk 4-6 timer over en 14 dages periode, så vil det være rigtig godt. Nogle dage kan han sove formiddagslur og spise frokost i institutionen og så kommer du og henter ham og lader ham sove hjemme. Sidst i periode kan han også prøve at sove middagslur og så henter du ham først om eftermiddagen ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder