Svar: Skubber mor væk

1. december 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lotte

Det er rigtig dejligt at jeres dreng er så glad for sin far og tydeligt viser gensynsglæde, når far kommer hjem fra arbejde. Jeres dreng er også glad for dig og er fuldt ud ligeså knyttet til dig som han er til sin far, men han har været sammen med dig hele dagen og nyder derfor far, når han er der ... Jeres dreng har brug for jer begge.

Som forældre er vi forskellige og vi har forskellige roller i forhold til vores barn. Nogle gange er far bedst, når der skal leges. Far siger sjove lyde, han pjatter, tumler og leger på en helt anden måde end mor gør. Og mor er bedst, når der sker noget uventet, når han har brug for ekstra tryghed og 'bare sidde hos'.

Det er rigtig vigtigt at det ikke bliver en konkurrence mellem jer forældre, men at I ser det positive i at I kan give jeres dreng noget forskelligt og at han bruger jer forskelligt i forskellige situationer. Sådan vil det altid være - fra nu og senere, også når han kommer i skole og bliver et stort barn. Der vil være visse situationer, hvor han vil foretrække at gå til sin far med sine tanker og der vil være andre situationer, hvor han vil foretrække at tale med mor. Det er en gave at kunne begge dele :)

Det er dog rigtig vigtigt at du ikke lader dig mærke med at du bliver ked af det, når han skubber dig væk eller ikke vil trøstes af dig. For jeres dreng synes naturligt også at det er spændende at udforske hvad der sker, når han gør forskellige ting - og han er rigtig godt igang med at undersøge dette nu. Så hvis han mærker at han kan få en særlig reaktion hos dig, ved at foretrække far, så vil han naturligt søge at gøre dette igen og igen og igen for at udforske, hvad det er der sker med dig. Derfor er det ret vigtigt at du ikke lader dig påvirke af afvisningen, men i stedet "bare" lader de to være sammen og have det dejligt og så kan du lave noget andet imens. Og når du er alene med ham, så skal du vise ham, at du gerne vil ham, også selvom han umiddelbart ikke ...

Annonce

... lige viser dig at ville dig :) Nogle gange vil det være rigtig godt at give ham en pause og så vise dig til rådighed.

Det er på samme måde også rigtig vigtigt at far viser jeres søn, at far synes du er rigtig god og at du ikke kan skubbes væk. Far skal vise at han er glad for dig og at du er ligeså god og bakke op om dig og at du kan ligeså godt. Far skal også vise ham at han også elsker dig, kysse dig, kramme dig osv. Så han inddrager dig og så du ikke holdes udenfor, samtidig med at det naturligvis også skal anerkendes at jeres dreng og far også har brug for tid sammen alene :)

Og så vil det ofte også være sådan at det skifter, så nogle gange vil mor være den foretrukne og i andre perioder er det så far :)

Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at sove, så er det ikke dumt og det er ikke en dum cirkel at I lige nu sidder hos jeres dreng, når han skal sove. Han har brug for den nærhed, brug for at mærke at I er der og den tryghed skal I give ham.

Det er helt rigtigt at sidde der, holde ham i hånden, evt. synge en sang eller lignende, så han trygt ligger i sin seng og forstår at det er sengetid nu og så han fornemmer at I ikke går fra ham, men er der, passer på ham.

Prøv om I ikke ved at være der fra starten kan undgå at komme dertil, hvor det er nødvendigt at sidde og hoppe med ham på skødet til han sover, så han netop med tryghed og nærhed kan falde i søvn i sin seng, hvor I ønsker han skal sove.

Hvis han lige nu har rigtig meget brug for at mærke jer, brug for den fysisk kontakt og nærhed for at sove, så kan I også koble hans seng til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og sætte de to senge sammen. Han kan ligge i egen seng og I kan ligge ved siden af i jeres seng, stadig synge lidt for ham, holde i hånd, vise ham at det er sengetid men så han lærer at sove i egne seng, stadig trygt og godt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor